Tuesday 20 December 2011

Iranun Boleh! Ada Bakat Dan Ketokohan, Namun Minda Masih Dijajah

Iranun adalah satu etnik yang tidak asing lagi dalam arena politik di negeri Sabah khasnya dan Malaysia amnya. Iranun tidak ketandusan pemimpin, siapa kata Iranun tidak berjaya menempatkan dirinya dalam arena politik atau mana-mana agensi kerajaan dan swasta. Dalam bidang perniagaan, Iranun sudah memperlihatkan dan menempatkan dirinya setanding dengan kaum-kaum lain yang berjaya dalam perniagaan. 

Orang lama dan baru, golongan profesional dan cendikiawan, petani dan nelayan, koprat atau peniaga, dan pendek kata semua golongan tahap peringkat kedudukkan dalam masyarakat Iranun. Seandainya semua golongan ini dapat berganding bahu dalam bidang apa sekali pun yang diceburi, Iranun tentu boleh bersaing dengan kaum-kaum atau bangsa lain yang telah maju.

SR mengajak saudara dan saudari mangapagari berfikir. Apakah tokoh-tokoh di bawah ini tidak layak membawa matlamat, misi dan visi Iranun ke persada yang lebih tinggi lagi?. Banyak lagi golongan-golongan profesional Iranun tidak tersenarai nun di luar sana yang tidak dapat SR paparkan di sini. Bayangkanlah jika kita seperti lidi, bila diikat tentu sekali susah hendak dipatah-patahkan. 

Jatuh menjatuh, cantas mencantas, buruk memburukkan orang lain, merendah-rendahkan kebolehan sahabat atau rakan dikalangan kita sendiri adalah bukan amalan dan budaya masyarakat Iranun. Ingat bagaimana nenek moyang kita terdahulu, sasaliu'a, tatabang'a, kakalimu'a, pun kiasusahan sangup pangutang it'tabang iran sa mangapagari yan. Imantu?.

Soal ideologi atau fahaman ketepikan. Janji kita dapat menempatkan diri dalam mana-mana bidang yang diceburi. Aturen yan ban su lulung yan. Pun nyakauma den sandungkuan, ayau ban makalipat sakiapunan yan. Pun su dik pakauma, tabangan. Kena ba ban ibpenggeled. Su sapuru gamiten yan su sakababaan, kena ba ebperudsu yan ban. Su sakababaan e tolak yan su sapuru, kena ba engamiten. Pun bu dik mausai agu magisa-isa maka, makaisa bu ambu su Iranun malekeb.

Su antuka agu iring'a Iranun, "Sumadakel pagumanan, su maitu ban pakaitu en".. Na! su iring'a man. Antua e'kiabulusan sa Mangdatu paganai? Kena nigeled sugubang iran sebab da den a'kasugu lumimas sagubang, langgun DATU!!! 


 En. Pinjaman Yasin

 Tan Sri Pandikar Amin

Datuk Almudin Kaida

Tuan Haji Akriah

En. Tadzul Radim

  
 Pn. Bahiwata Hj Mulia

  
 Pn. Hajjah Tunganai Hj Datu Alang

 En. Roslan Hj Mansur

 En. Razak Rakunman

Ir Awang Saleh Makmud

 Ir Datu Jamigul Datu Salin

 En. Milus Hj Abdul Wahab

 En. Rafli Haji Mansur

 Tn. Haji Jamil Atan

 Tn. Haji Khairan

 
 En. Roslin Kasan

 Tn. Haji Zainal Abidin Hj Ahmad

Tn. Haji Awang Laiman Hj Ikin

 Datu Matlan Datu Unjung


SIAPA TOKOH-TOKOH YANG TIDAK TERSENARAI ATAU TERPAPAR DI SINI JANGAN BERKECIL HATI ATAU MARAHKAN SAYA READY PULAK, SILA BERTENANG.. MANGAPAGARI TOLONG SAYA READY JUGA SENARAIKAN MANA-MANA GOLONGAN PROFESIONAL IRANUN YANG BOLEH MEMBANTU MASYARAKAT IRANUN..

BAGI KOMEN DAN CADANGAN.. MAKI-HAMUN SAYA READY PUN TAK APA.. JANJI MANGAPAGARI BAHAGIA HENDAKNYA..

9 comments:

  1. Hahahahah sayaready..

    baru saya jumpa penulis blog pun kasi masuk nama dia sbgi pemimpin irranun..sayeready!sayaready!

    mau juga saya komen tapi biarlah ...

    ReplyDelete
  2. semua ini staring2 Irranun yg banyak bjaasa kp bangsanya..semua saya kenal..

    1. abang Pinjaman Hassin - politkus awal iranun tapi sukar utk terima pandangan org lain..suka ikut gerak hati..akibatnya beliau makin tersisih.

    2. Tan Sri pandikar Amin atau lebih mesra dgn Paamin..-politikus Iranun yg sayang kp bangsanya.Kepimpinasnnya terserlah diperingkat nasional.semoga hidup utk 100 tahun lagi..sebagai pemimpin ulung orang Irranun..syabas tan Sri Datuk seri panglima Pandikar Amin! gelaran paling tinggi di sabah. Wahai org Irranun kamu mau cari pengganti TSP ini..lupakan sahaja..beliau sangat berkelibar!tiada tandingan!

    ReplyDelete
  3. Teruskan buat paparan.. tahniah..

    ReplyDelete
  4. 3. datuk Alumdin kaida..seorang politikus Irranun yg berjaya mengikuti jejak TSP ,Timbalan Presiden PBS,Pengerusi PERISA,seorang yg tdk pernah kita dengar cerita aib orang lain.seorang yg berbudi bahasa dan bersopan santun. cinta kp bangsanya.berdikari dan suka membantu.harap akan berjaya mendapat tempat sbgi wakil rakyat pada PRU13...tahniah datuk dgn pingat kebesaran yg membawa gelaran DATUK! teruskan perjuangan!

    4. Tuan Akriah barabag...orang Irranun kg Tamau, adik kepada Akiah barabag...ramai sdr2sdrnya yang berjaya. waktu saya di KL tempo hari ada org Irranun cakap kp saya bahawa peguam muda Rupilin Alik adalah sepupu akriah!- dapat anugerah Tokoh maal hijrah sabah. Ahli farmasi dan usahawan berjaya..tetapi dlm politik beliau sokong PAS. pernah bagi ceramah di kg Tamawu dulu waktu Hj hadi datang..Penglibatan dgn masyarakat setempat kurang...asyik dgn rangkaian perniagaannya dan kawan2nya! penilaian secara umum bolehlah! berada di rangking ke4!

    ReplyDelete
  5. 5. sdr Tadzul radim...kalah berapa undi sahaja dlm perebutan ketua pemuda UMNO KB,seorang terpelajar tapi kurang pergaulan dgn orang ramai..tiada lagi rekodnya yg baik dari segi membantu bangsanya..muncul tiba-tiba dlm politik,..macamana dapat sokongan!..konon tersenarai sbg calon pada PRu 13, di tempasuk, Confrm kalah!

    6. Bahiwata hj mulia- adik TSP...pengerusi yg dilantik dlm bantahan tanah rampasan di kg rampayan. kakitangan kerajaan negeri. rekod - baik budi bahasa dan membantu orang Irranun terutama dlm biasiswa kerajaan negeri dan pinjaman yayasan sabah.teruskan perjuangan srikandi Irranun

    7.Pn jahaj Tunganai Datu Alang..rekod baik tapi masih kurang penglibatan dgn orang ramai..rekod politik tidak jelas .

    8.Roslan hj mansor atau RHM. politikus Irranun yg lama bkecimpung dlm politik . Wajar diberikan tempat. tetapi satu sahaja masalah orang ini ialah dgn KELUARGA nya pun tidak berngam. Boleh tanya orang Tamau mengenai benda ini!...skrg jadi orang kuat Datuk Musbah...!gagal berperanan ketika jadi pegawai Majlis daerah KB..jawatan umpan datuk salleh kpnya..kena pindah di sandakan sbb dilapor oleh GBnya..hahaha selamat oleh datu jamigul..

    9.

    ReplyDelete
  6. 9. Sdr Razak rankuman..ini juga orang Tamau..bekas pegawai perhutanan,seorang yg aktif dlm NGO,pernah lawan TSP di tempasuk dan hilang wang deposit..pantang dicabar!..menyertai PBS.dan UMNO .sekarang tdk tahu parti mana.Kalau diberi peluang boleh menjadi pemimpin di rangking ke 9..bolehlah!

    10.Ir Awang saleh makmud--penglibatan dgn orang ramai sangat kurang. bijak tetapi masih tidk boleh diketengahkan dlm menjadi pemimpin Irranun..rekod tdk ada dlm mebantu bangsanya...pandai bercakap!!!!

    11.Datu jamigul datu Salin..bekas pengetua bah dia ni..skrg pegawai kanan di JPN..kalau cerita bantuan bangsanya dia ini banyak melakukan..ketika jadi pengetua..asal pelajar Irranun dia bantu..kasi masuk sekolah...tidak berkira dgn bangsanya,,masa di KM dia pegawai di sana..orang Irranun hidup! bakat pemimpin tdk boleh disangsikan lagi sbb seorang yg berpengalaman dlm bidang pendidikan..kalau dicalonkan,,confrm menang punya!..teruskan perjuangan Datu!!!

    12. En Milus Aloh..hahahhaha sama dgn sayaready..tidak suka dikritik,anggap orang pandai,suka sangat memperlekeh orang lain..tiada rekod membantu bangsa Irranun..sebagai S/U PAGISA..ndk taulah ..banyak sangat tanggapan negatif!..teruskan sajalah perjuangan abu helmie!!!!semoga berjaya

    ReplyDelete
  7. 13..rafli Hj Mansor...hairan bagaimana sayaready boleh senaraikan orang ini...Apa jasanya kepada bangsa Irranun? kalau duduk saja di bahagian peperiksaan JPN itu tapi berlagak sbg pegawai besar..susahlah! satu laporan kp saya mengenai sdr kita ini dia pernah buat lawatan di SK tamau waktu UPSR..tapi dia himpun guru2 sbb ada yg tdk hadir..dia marah dan suruh tunjuk sebab kenapa tdk hadir btugas...hahahhahah..
    tdk suka sdrnya sndiri Roslan Hj Manshor jadi pemimpin politik,dia mau juga jadi pemimpin politik tapi rekod dlm politik langsung tdk ada! janganlah berangan jadi pemimpin Irranun...

    13.Tn hj jamil Atan-rekod bersih
    14, tn Hj Khairan-rekod tdk ditemui
    15.Roslin Kasan-bolehlah! berada dirangking ke-15 ini..teruskanlah!!!!
    16.Zainal Abidin Ahmad...rekod bersih cuma mata keranjang!
    17.Ustz awang Laiman...orang Tamau juga ini! tapi silap dlm perjuanganya..pernah jadi calon PKR kemudian tinggalkan PKR dan jadi ketua penerangan PAS...alahai ustaz! teruskan saja perjuangan !!
    18.Matlan Datu Unjong..ini pengetua bah ini...Presiden Pagisa..bolehlah tapi masih tdk ada rekod membantu bangsanya..malah dulu ada laporan kp saya,..masa dia jadi ketua pengawas SPM di SMK Pekan..dia halau anak-anak Irranun yang menyamar menduduki SPM untuk adik-adik dan keluarga mereka..orang bajaupun buat bah!...

    ReplyDelete