There was an error in this gadget

Thursday, 24 January 2013

RMK-10 SK Nanamun Diperuntukkan RM10 Juta : Hanya Janji Kosong UMNO Barisan Nasional

Masyarakat Kg. Nanamun, Kota Belud ingin menagih janji yang dicanang oleh pemimpin-pemimpin UMNO Barisan Nasional sejak dari tahun 1960.

Mana sudah janji ditepati RM10 juta itu untuk menaik taraf SK Nanamun yang akan dilaksanakan pada tahun 2011?.. MANAAAAA?????

Apakah Utusan Malaysia menipu rakyat Kota Belud kerana melaporkan berita palsu bahawa konon-kononnya kerajaan UMNO Barisan Nasional ini menepati janjinya, dan dikatakan akan memperuntukkan RM10 juta bagi menaik taraf Sekolah Kebangsaan (SK) Nanamun di Kota Belud yang daif dan dikategorikan sebagai sekolah yang amat kritikal.. MANAAAAA?????

7 Disember 2010, Utusan Malaysia : Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, peruntukan melalui Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) itu akan digunakan bagi membina enam bilik darjah baru. "Kalau berdasarkan pengauditan jawatankuasa pengauditan fizikal, sekolah ini memang dikategorikan sebagai amat kritikal terutama bangunan bilik darjahnya".. Tak caya? KLIK INI.. MANAAAAA?????

Masyarakat Kota Belud sudah puas diheret ke sana ke mari untuk mendengar janji-janji politik kosong pemimpin-pemimpin UMNO Barisan Nasional. Sekiranya rakyat Kota Belud terpengaruh lagi dengan janji-janji manis mereka, maka rakyat Kota Belud tidaklah sebijak mana kerana mudah diperbodoh-bodohkan..

SIAPA YANG TAK SERIK-SERIK DIPERBODOH-BODOHKAN ITU.. SILALAH UNDI UMNO BARISAN NASIONAL LAGI!!!!! MAHUKAH ANDA DIKATAKAN BODOH?????

Wednesday, 23 January 2013

Krisis dalaman UMNO Barisan Nasional membawa kehancuran atau kemahsyuran Negara?


Krisis dalaman yang berlegar-legar dalam UMNO Barisan Nasional tidak terungkap dengan kata-kata atau secara zahir. Kerana ada krisis bak penyakit yang menjelma dalam peribadi pemimpin-pemimpin UMNO Barisan Nasional itu sendiri yang merebak ibarat wabak bahaya menjangkiti kepada sesiapa yang berada disekelilingnya.

Krisis yang terletus dan tersebar luas itu tidak dapat dibendung lagi, malahan ianya telah membawa pelbagai masalah kepada kehidupan rakyat di Negara ini. Konflik ini sengaja dicanang oleh sekumpulan yang mahukan kuasa itu kekal ditangan mereka sehingga terciptanya suatu pemusuhan, perbalahan dan pergolakan yang amat ketara.

Lazimnya, sesiapa yang menghadapi krisis ini sememangnya kehidupan rakyat tidak akan stabil dan Negara terdedah kepada pelbagai kepincangan dan kemusnahan. Antara kesan yang mungkin dihadapi ialah taraf hidup rakyat tergugat malahan rakyat juga akan resah, kemungkinan juga pemerintah gelisah dan pelbagai lagi kemungkinan yang akan berlaku sekiranya krisis itu berterusan.

Antara krisis yang amat ketara sekali dilihat mutakhir ini ialah krisis kepimpinan, rakyat tidak lagi menghormati kepimpinan Negara dan langsung tidak menghormati pemerintah malahan, pemerintah tidak dipatuhi dan hilang kedaulatan. Ini menunjukkan petanda awal Negara akan diambang krisis yang kritikal, dan sekiranya rakyat tidak memikirkan cara bagaimana untuk menanganinya, tentu sekali rakyat juga yang akan menerima akibatnya kelak.

Apa yang diperhatikan, krisis dalaman UMNO Barisan Nasional sudah merentasi sempadan. Dikalangan mereka sendiri berlaku pergolakkan dan konflik kerana perbalahan pemahaman dan perbezaan pendapat dalam politik, kadangkala terletus ungkapan-ungkapan penghinaan sesama sendiri, kaum dan agama mereka sehingga berlaku ketegangan. Semua ini mempunyai makna tersendiri yang boleh membawa kepada krisis kehidupan rakyat.

Kerakusan dan tindak-tanduk mereka itu bukan sahaja merosakkan diri mereka sendiri atau parti-parti komponen mereka, bahkan ianya juga boleh membawa kepada kemusnahan Negara dan kestabilan hidup rakyat yang tak tahu apa-apa. Mereka seolah-olah gagal menguruskan kehidupan rakyat di Negara ini dengan baik. Ada juga penyelesaian yang diambil oleh meraka, namun bukan membawa kepada kebaikkan ianya ibarat tikus yang membaiki labu.

Majoriti rakyat di Negara ini sememangnya mengetahui bahawa, krisis dalaman UMNO Barisan Nasional itu ada di antara individunya yang terjerat dengan krisis kewangan, pelaburan lesap, hutang bertimbun, poket barait kempis dan pelbagai lagi krisis yang dihadapi. Jika diperhatikan dengan krisis kepimpinan, ada juga konflik antara peribadi, perbezaan pendapat, perwatakan dan citarasa fahaman sehingga membawa kepada penghinaan dan jatuh menjatuh dikalangan mereka sendiri.

Umumnya juga semua lapisan masyarakat di negara ini maklum bahawa, kenapa UMNO diharamkan sehingga terbentuknya UMNO (Baru) di bawah kepimpinan Dr Mahathir ketika itu. Mahathir adalah ketua pemerintah kuku besi, siapa di antara mereka ketika itu yang mengancam kedudukkannya akan dijatuhkan dengan cara apa sekali pun. Siapa pemimpin yang berkrisis dengan Mahathir, tentu akan menerima padahnya.

UMNO telah diharamkan oleh mahkamah pada 4 Februari 1988 selepas berlakunya krisis kepimpinan UMNO pada 1987 yang menyaksikan Tengku Razaleigh Hamzah telah bertanding jawatan Presiden UMNO namun kalah dengan perbezaan undi yang kecil. Dr Mahathir telah mendaftar satu pertubuhan baru dengan nama UMNO Baru pada 13 Februari 1988. Kemudiannya, Tengku Razaleigh telah menubuhkan parti serpihan UMNO, Semangat 46 selain berlakunya Krisis Perlembagaan Malaysia 1988.

Pada 1999, Mahathir telah menyingkirkan Datuk Seri Anwar Ibrahim dari jawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia pada 1998 dan kemudian dari Timbalan Presiden UMNO serta keahlian dalam UMNO. Parti Keadilan Nasional, kini Parti Keadilan Rakyat ditubuhkan selepas gelombang Reformasi Datuk Seri Anwar Ibrahim yang seterusnya menjadi pesaing sengit UMNO, dalam Pilihanraya Umum 2008 yang lepas.

Mahathir pernah berkrisis dengan Tungku Abdul Rahman, Tun Musa Hitam, Tengku Razaleigh Hamzah, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Tun Abdullah Ahmad Badawi (Pak Lah), dan semua pemimpin-pemimpin tersebut telah memberi tentangan kepada Mahathir. Regim Mahathir jelas memperlihatkan kepada umum bahawa beliau ingin mewariskan legasi kuasanya dalam UMNO Barisan Nasional kepada generasinya iaitu anaknya Mukriz Mahathir serta kuncu-kuncunya.

Dikalangan pemimpin-pemimpin UMNO dan Barisan Nasional sekarang ini, masih lagi merujuk dan mengagung-agungkan Mahathir. Jauh sekali mereka meratapi apa yang Mahathir telah lakukan kepada UMNO sebelum ini. Jika benar Mahathir dan kuncu-kuncunya sayang dan ingin mempertahankan UMNO, tentu sekali Pak Lah ketika itu sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO yang telah mengembalikan keyakinan rakyat terhadap UMNO tidak diporak-porandakan oleh regim Mahathir.

Pada tahun 2003, Tun Dr Mahathir menyerahkan jawatan Presiden UMNO kepada Pak Lah. Pada 2004, UMNO dan Barisan Nasional mencapai kemenangan kerusi tertinggi dalam sejarah pilihan raya di Malaysia dengan mendapat 198 daripada 219 kerusi atau 90.41% kerusi. Namun pada 2008 setelah Mahathir khianati Pak Lah, UMNO dan Barisan Nasional mengalami kemerosotan undi sehingga menyebabkan Pakatan Rakyat menguasai 4 negeri di Semenanjung Malaysia iaitu Kedah, Pulau Pinang, Perak (TKO), dan Selangor selain PAS mengekalkan Kelantan.

Mahathir telah melakukan berberapa helah dan strategi untuk menjatuhkan Pak Lah dengan menggunakan kelibat Tan Sri Muhiyiddin Yassin. Akhirnya Pak Lah berjaya dijatuhkan sehingga turun tahta, dan Dato’ Seri Najib Tun Razak pula telah diangkat menjadi Perdana Menteri Malaysia yang Ke-6 sehingga kini. Dengan peralihan kuasa itu rakyat terlalu mengharapkan perubahan, namun apa yang berlaku dan diharapkan tidak menjadi kenyataan.

Mahathir semakin galak memasuki hal-ehwal dalaman pentadbiran Najib dalam UMNO, sekalipun dalam pentadbiran kerajaan di Negara ini. Najib dilihat lemah dalam pentadbiran, Najib memiliki kekuatan pun bukan kepada pengaruh bapanya atau jawatannya sebagai Perdana Menteri. Kekuatan Najib terletak kepada isterinya Rosmah Mansur yang mana, Mahathir sendiri pun tidak berani menegur. Apa lagi pemimpin-pemimpin UMNO lain, dengar batuk Rosmah pun mereka kecut.

Setelah Mahathir keluar dalam UMNO di zaman pentadbiran Pak Lah, satu tabloid telah melaporkan bahawa Tun Musa Hitam pernah berkata, 'duri dalam daging sudahpun terkeluar' dan pucuk pimpinan UMNO pula harus menerima realiti bahawa UMNO tidak sekuat dahulu dan konsep 'Mahathirisme' sudah berlalu. Namun, kenyataan Musa Hitam itu telah meleset, hakikatnya Mahathir semakin galak dan masih juga berkokok disinggah-sana.

Ke mana Mahathir bawa UMNO – Kemahsyuran atau Kehancuran?.. Ikuti kupasan selanjutnya dalam ‘Siri II’..

Kepekaan dan kebolehan mengenal pasti, menganalisis, merumus, mentafsir dan menilai isu-isu semasa yang wujud dalam konflik politik Negara secara rasional adalah penting untuk mewujudkan kesedaran bagi kebaikkan diri dan Negara. Ini adalah penting kepada setiap lapisan masyarakat yang celik maklumat dan ilmu.

Untuk menghadapi isu-isu semasa dengan berfikiran secara terbuka dan cuba menghadapinya dengan sikap positif dan bertanggungjawab adalah merupakan ciri-ciri rakyat yang baik dan mantap. Di dalam masyarakat moden hari ini, pemimpin berlumba-lumba mengejar kesenangan untuk kemajuan dan harta. Justeru itu, tidak heranlah sekiranya tumpuan kepada kemajuan rakyat kian berkurangan.

Saturday, 12 January 2013

Isu Projek Empangan Tambatuon dan Penutupan Sungai Tempasuk Dimanipulasi Oleh Pemimpin-Pemimpin UMNO Barisan Nasional Kota Belud

Rakyat yang tidak mendapat apa-apa maklumat sahih akan keliru sekiranya tidak diberikan penjelasan dengan info-info yang tepat. Amat malang bagi rakyat bila secara emosinya diberikan liputan yang meluas dalam bentuk persepsi dan andaian yang berbagai-bagai.

Cuba kita lihat bagaimana mereka memanipulasikan isu-isu, contohnya maklumat projek Empangan Tambatuon dan Penutupan Sungai Tempasuk di Kota Belud..

ISU EMPANGAN TAMBATUON..



Bagi memenuhi kehendak Datuk Abdul Rahman Dahlan MP Kota Belud ini, maka itu jawabannya diberikan seperti berikut di bawah bagi menjelaskan kepada kekalutannya:-

Mantan Ketua Kampung Tambatuon Kota Belud En. Singkui Bin Tinggi pada tarikh 26.09.2011, telah membuat ulasan mengenai kenyataan Datuk Herbert Timbun Lagadan di dalam Daily Express pada 14.07.2011 mengenai pembinaan empangan di Kg. Tambatuon yang mampu menjana RM500,000.00 setahun kepada penduduk kampung tersebut. Ulasan yang kedua ialah diberi peluang melawat ke penempatan empangan di Kedah.

Pada tarikh 11.09.2011, jam 2.00 petang kami telah mengadakan mesyuarat tergempar di Mini Dewan Kg. Tambatuon dan kira-kira 140 orang perwakilan termasuk Badan Bertindak Pengurus Jehim Singkui, WKN Sayhui Sumbin, KK Yamin Goling, PJKK Sindih Giong turut hadir bagi menyuarakan pendapat masing-masing.

Keputusan kedua-dua cadangan Kerajaan yang memberi wang dana empangan sebanyak RM500,000.00 setahun dan melawat ke kedah, adalah sebulat suara masyarakat Kg. Tambatuon tidak menerima dan menolak sama sekali cadangan Kerajaan tersebut. Ini kerana apabila Badan Bertindak menilai dan membahagi wang dana tersebut kepada 898 orang dan setiap seorang hanya mendapat RM42.00 sebulan.

Adakah wang yang sedikit ini (RM42.00) dapat menampung keperluan hidup sekeluarga selama sebulan, sedangkan pendapatan masyarakat kampung pada masa ini tidak kurang di bawah RM5,000.00 atau ada yang dibawah RM10,000.00 sebulan daripada hasil getah dan padi sawah serta bukit. Tanah pekebun getah semuanya dibawah 10 ekar dan kebanyakkannya lebih dari 20 ekar, 15 ekar dan lain-lain buah-buahan serta tanaman sayur-sayuran, dan sampai sekarang semuanya rancak bergerak menambah keluasan tanaman getah serta lain-lain usahawan.

Kedua-dua cadangan Kerajaan seperti tawaran meletak penempatan empangan Kedah, kami sangat meminta maaf kepada Kerajaan terutama kepada Datuk Herbert Timbun Lagadan ADUN N.7 Kadamaian dan YB Datuk Rahman Bin Hj. Dahlan, Wakil Parlimen Kota Belud. Ini kerana kami tidak mahu tawar menawar atau seperti menjual dan membeli kampung kami. Semua tawaran Kerajaan secara langsung tidak boleh diterima.. [Sumber : Empangan Tambatuon - Ketua Kampung dipecat kerana pertahankan Kg. Tambatuon.]

ISU PENUTUPAN SUNGAI TEMPASUK..


Isu sungai tempasuk juga dimanipulasi oleh pemimpin-pemimpin UMNO Barisan Nasional di Kota Belud, yang jelas ada percanggahan pendapat dikalangan mereka sendiri.

Puan Tiajor Hj Sibil selaku AJK Wanita UMNO Kota Belud telah menyatakan bahwa Sungai Tempasuk ditutup adalah kerana alasan yang diberikan oleh Jabatan Parit dan Saliran (JPS) bagi tujuan menyelamatkan kawasan-kawasan yang sering dilanda banjir yang juga memusnahkan tanaman padi mereka. 

Menurut sumber lain, kawasan lain sebelum ini yang tidak terjejas dengan fenomena alam itu sekarang ini sering pula dilanda banjir semenjak Sungai Tempasuk itu ditutup. Ertinya di situ, kampung lain diselamatkan manakala kampung yang lain lagi dibiarkan terdedah dengan banjir.

Apa pulak penjelasan yang diberikan oleh MP Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan? 

Menurut kenyataan Abdul Rahman, bukan itu alasannya sepertimana alasan yang diberikan oleh  JPS. Sebab utama kekerapan banjir berlaku katanya ialah, "Saya sudah bertanya kepada Jabatan Parit dan Saliran dan telah melawat lokasi sungai yang ditutup itu. JPS mengatakan itu bukan penyebabnya. Mereka tunjukkan kepada saya bahawa benteng itu ada sistem di mana jika air naik mendadak, air akan melimpah keluar dari benteng itu".

Mana satu yang betul ini? Kata AnakSama KbSbh, "Macam mana ini kakak Tiajor Hj Sibil, siapa yang menipu? Siapa yang kena tipu? Yang pasti, bukan saya yang kena tipu".

Berhati-hatilah.. RAKYAT jangan mudah TERTIPU!!

Tuesday, 1 January 2013

Wawancara : Tamrin Tun Ghafar Buka Pekung dan Temberang Mahathir

Wartawan Harakah AHMAD LUTFI OTHMAN, TARMIZI MOHD JAM dan ARIF ATAN dalam wawancara eksklusif mereka dengan anak Negarawan Tun Ghafar ini di Pejabat  Harakah pada 21 Disember lalu.

Menjelang PRU-13 ini, Tun Dr Mahathir Mohamad dilihat semakin galak bersuara mencampuri urusan pentadbiran dan politik negara. Tamrin Tun Ghafar yang bergelumang dengan Umno selama 44 tahun dan sertai PAS 11 Julai lalu 'cukup masak' dengan pekung dan temberang Mahathir. Baginya Mahathir seorang pemimpijn 'lidah bercabang' sepanjang 22 tahun menjadi PM. Ikuti butiran lanjut di bawah ini..

HARAKAH: Bagaimana tindakan Mahathir dulu dan kecenderungannya kini dalam isu pemilihan pemimpin Umno-BN, pada kaca mata Saudara?

TAMRIN TUN GAFAR: Semasa dia letak jawatan Perdana Menteri di PWTC, Mahathir kata dia tidak akan masuk campur urusan politik dan pentadbiran negara. Mahathir kata tidak macam orang 'seberang' sana. Maksudnya masa itu, Mahathir perli Lee Kuan Yew yang jadi Menteri Mentor pasal dia bergaduh dengan Lee banyak isu.

Tapi, bila zaman Dollah (Abdullah Badawi) jadi Perdana Menteri, Mahathir kempen habis-habisan minta rakyat supaya pilih calon bukan atas dasar parti tetapi pilih calon. Itu kempen Mahathir zaman Dollah tahun 2008 dulu pasal ketika itu dia nak paksa Dollah letak jawatan dan dia berjaya ketika itu.

Tetapi sekarang pula dia kata, "kita mesti menangkan semua calon Umno-BN tanpa kira calon itu bagus tak bagus asalkan dia Umno-BN". Dua bulan dulu, Mahathir pernah kata, kalau Umno-BN nak menang, mesti letak calon-calon luar dari hierarki Umno sekarang kerana pemimpin-pemimpin Umno yang ada sekarang ini mencerminkan rasuah dan penyelewengan kuasa jadi rakyat akan tolak.

Maksudnya, Mahathir bercakap berdolak-dalih?

Jadi, kita nampak Mahathir ini berdolak-dalih. Kejap kata begitu, kejap kata begini. Itu dari segi nak pilih calon. Tak kisah siapa, asalkan Umno-BN, rakyat kena undi. Tapi calon-calon luar ini bermasalah, penerimaan di peringkat bahagian. Itu sebab Najib dalam ucapannya menegaskan tak kira siapa, kita mesti sokong. Dalam tradisi Umno, kalau kamu bukan dari orang bahagian, kamu akan disembelih. Itu realiti yang berlaku.

Semasa zaman Dollah, Mahathir pernah kata Umno parti perkauman tetapi dibidas oleh Nazri Aziz bahawa jika begitu, Mahathir adalah bapa segala rasis selama 22 tahun dia memerintah.Nampak tak..., Mahathir cakap ikut sedap mulut sahaja. Pada masa itu, Mahathir memang nak bantai Dollah saja. Sekarang pula Mahathir kata Umno parti perpaduan, berjuang untuk semua kaum. Lihat, bagaimana lidah bercabang Mahathir.

Macam mana realiti dan praktik sebenar Mahathir berkaitan hal Yahudi-Israel pula sejak dulu hingga hari ini?

Dalam isu Israel ini. Mahathir tuduh Anwar (Ibrahim) sebagai agen Yahudi. Tetapi pada awal 1990-an, senyap-senyap Mahathir hantar Almarhum Tengku Abdullah Rahman (Tengku Abdullah Melewar) sahabat baik dia ke Tel Aviv untuk mengadakan perbincangan dengan pemimpin-pemimpin Yahudi dan perkara ini telah terbongkar.

Saya sendiri pada tahun 1994 dalam Parlimen telah menentang tindakan itu. Mahathir jugalah Perdana Menteri pertama yang membenarkan pasukan kriket bertanding di Dataran Merdeka. Seminggu rakyat protes apabila Mahathir benarkan pemain kriket Israel beraksi di Dataran Merdeka. Akibatnya, Dato' Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayob dipenjarakan sebulan.

Tapi Najib pun macam Mahathir, suka dengan Yahudi Zionis ini...

Memang betul. Kerajaan bawah Najib sekarang ini bayar RM77 juta kepada Apco Worldwide sebagai penasihat. Dua orang ahli lembaga Apco ialah agen Yahudi Zionis dan perkara ini dibangkitkan tapi Mahathir senyap. Dia tak menentang pula walaupun disahkan oleh Musa Hassan baru-baru ini.

Mukhriz, anak Mahathir pula dalam Tweet sebagai reaksi kepada bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd Asri Zainal Abidin yang mahu kepastian sama ada Malaysia berdagang dengan Israel atau tidak. Jawapan Mukhriz dalam Tweetnya ialah memang Malaysia membenarkan kapal-kapal Israel berlabuh mengangkut minyak masak dari Pelabuhan Klang untuk Israel beri kepada rakyat Palestin sebagai bantuan.

Tak masuk akal. Sedangkan kita hendak hantar bantuan pun kena tembak. Kenyataan Mukriz sebagai Timbalan Menteri Industri itu tidak masuk akal. Mahathir sekali lagi senyap.

Mahathir dan anaknya telah memonopoli hasil minyak...

Itulah, sepatutnya, Mahathir sebagai Penasihat Petronas, dia mesti tentukan Petronas yang bekalkan petrol kepada kapal terbang MAS diteruskan. Sekarang anaknya pula yang menguasai 19.9 peratus saham dalam Sam Miguel sebuah syarikat arak yang terbesar di Filipina. Nilai harga yang Mirzan beli ialah RM3 bilion.

Katakanlah, bank beri 80 peratus pinjaman, jadi Mirzan perlu cari 20 peratus lagi daripada RM3 bilion iaitu RM600 juta. Mirzan cari duit tunai itu dari mana? Keuntungan daripada itulah diguna beli Exxon Mobil di Malaysia dan dijadikan Petron. Petron inilah yang dibenarkan membekalkan minyak kepada pesawat MAS. Sepatutnya tak boleh berlaku. Keutamaan patut diberi kepada Petronas. Apa guna Mahathir ada di situ? (sebagai Penasihat Petronas). Alasan dia senang saja. Dia cakap dia tiada kuasa dan tidak boleh campur tangan. Kalau begitu, letak jawatan sajalah. Jangan makan gaji buta saja dengan Petronas.

Begitu juga dengan konsesi carigali minyak. Mahathir beri kepada anaknya, Mokhzani melalui syarikat Kencana dan Sapura, Dato' Shahril Shamsuddin. Sekarang ini, kedua-dua syarikat itu bergabung. Persoalannya, mengapa tidak ditenderkan. Bercakap tentang bilion-billion ringgit. Macam mana boleh beri begitu sahaja.

Takkan Mahathir sebagai penasihat, dia tak tahu langsung. Jadi, dia datang pejabat buat apa? Mustahil Mahathir tak tahu. Dia akan beri alasan dia hanya penasihat. Itu helah dia. Negara ini bukan milik dia hingga boleh buat apa saja.

Mahathir juga banyak isu penyelewengan kuasa. Tahun 1990-an, Mahathir salahguna duit rakyat. RM3 bilion digunakan untuk menyelamatkan bisnes anaknya, Mirzan apabila kerajaan membeli syarikat konsesi perkapalan yang dikuasai oleh Mirzan. Masa itu Mirzan hampir nak bankrap. Rugi banyak. Dia gunakan duit kerajaan yang juga duit rakyat untuk menyelamatkan anaknya.

Adakah Mahathir lidah bercabang juga dalam perkara berkaitan Islam?

Dari segi agama, Mahathir ni sudah lama caci Islam. Tahun 1992, kenyataan Mahathir kepada wartawan, dia dah mula kata  apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri nescaya ramailah umat Islam mati dan kudung tangan.

Pada tahun 1997, dia kata tujuan perempuan Arab tutup aurat kerana pada zaman Jahiliah orang Arab mempunyai nafsu kuat sedangkan dalam Quran terang-terang jelaskan hukum tutup aurat ini. Begitu juga, Mahathir kata hudud ialah ciptaan ahli-ahli Feqah. Itu kenyataan dia pada 26 Februari 2012 ketika Konvensyen di Unimas.

Mahathir juga kutuk Rasulullah SAW. "Zaman itu tidak ada 'gillete', tidak ada pisau cukur. Itu sebabnya Nabi ada misai, janggut sebab tak bercukur." Itu kenyataan dia pada 1997.

Terbaru ini, kata Mahathir lebih baik kita berkawan dengan syaitan yang kita kenal daripada malaikat yang kita tak kenal. Itu proverb orang Barat tetapi yang kita persoal apabila wartawan tanya dia di rumahnya masa Hari Raya Puasa, siapa syaitan? Mahathir kata syaitan dan iblis itu ialah Umno-BN. "Kita kenal dia. Kita boleh kerja dengan dia. Malaikat depa tu bukan kita kenal pun. Tak tahu dia baik tak baik". Lihat. Dia tekankan lagi isu ini. Apa jenis Islam Mahathir ini? Mengapa alim ulama, mufti-mufti senyap saja perkara ini.

Dalam isu Anwar macam mana?

Mahathir berbohong besar apabila kata Anwar sendiri tumbuk mata sendiri sampai lebam. Pada masa itu orang Umno percaya apa yang dia cakap. Suratkhabar muka depan keluar. Tapi akhirnya Rahim Noor, Ketua Polis Negara mengaku dia yang tumbuk. Terbukti, itu pembohongan Mahathir lagi.

Semua orang tahu, Mahathir telah 'menelanjangkan' Raja-raja Melayu sebelum ini. Apa tindakan Mahathir semasa dan selepas menjadi Perdana Menteri?

Mahathir yang mula-mula menelanjangkan Raja-raja Melayu dan merampas kuasa raja-raja  tetapi dia juga hentam Prof. Dr Aziz Bari kononnya tak hormati Sultan Selangor. Dia gunakan semua khususnya Umno, media dan sebagainya. Dia adakan perhimpunan rakyat di seluruh negara masa itu. Maki hamun raja-raja. Kami (Pemuda Umno) diarahkan beritahu Sultan Pahang ada 200 kuda dalam bilik aircond. Sultan Pahang kaki judi, kaki mabuk, kaki perempuan, jual balak, jual itu semua. Sultan Johor, Sultan Perak macam-macamlah. Kita 'attack' raja-raja ketika itu atas arahan Dr. Mahathir. Hari ini bila kita tegur, dia pula sekarang jadi pembela Sultan. Itu sebab saya kata dia lidah bercabang.

Mengapa kenyataan dan tindakan Mahathir tak konsisten?

Mahathir buat semua ini pasal jika Pakatan Rakyat menang, pertama, dia akan rasa malu dengan Anwar Ibrahim. Itu pasal dia panik. Tamparan hebat bagi dia. Realitinya, Mahathir turun padang hari ini pasal dia tahu Najib lemah. Najib bukan seorang strategis dan tidak ada kematangan dalam politik sebenarnya. Mahathir kena bantu. Win-win situation.

Pasal apa?

Mahathir risau diheret ke mahkamah kalau Pakatan menang dengan penyelewengan kuasa, rasuah yang dilakukan selama dia memerintah 22 tahun. Tidak cukup dengan itu, dia juga bimbang dengan perniagaan anak-anaknya, Mirzan dengan Petron, Mokhzani dengan minyaknya.

Mahathir juga nak tengok anaknya, Mukhriz bukan sekadar jadi Menteri Besar Kedah saja tapi kalau boleh bila Najib dipaksa turun besok seperti mana yang dibuat pada Dollah, dia akan naikkan Muhyiddin. Suka tak suka Muhyiddin terpaksa ambil Mukhriz sebagai Timbalan Perdana Menteri. Mahathir 'kamceng' dengan Muhyiddin pasal kedua-dua mereka 'rapat' dengan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary. Itu fakta.

Mahathir anggap Najib lemah, bukan strategis. Mengapa kenyataan dan tindakan Mahathir tak konsisten?

Mahathir buat semua ini pasal jika Pakatan Rakyat menang, pertama, dia akan rasa malu dengan Anwar Ibrahim. Itu pasal dia panik. Tamparan hebat bagi dia. Realitinya, Mahathir turun padang hari ini pasal dia tahu Najib lemah. Najib bukan seorang strategis dan tidak ada kematangan dalam politik sebenarnya. Mahathir kena bantu. Win-win situation.

Pasal apa?

Mahathir risau diheret ke mahkamah kalau Pakatan menang dengan penyelewengan kuasa, rasuah yang dilakukan selama dia memerintah 22 tahun. Tidak cukup dengan itu, dia juga bimbang dengan perniagaan anak-anaknya, Mirzan dengan Petron, Mokhzani dengan minyaknya.

Mahathir juga nak tengok anaknya, Mukhriz bukan sekadar jadi Menteri Besar Kedah saja tapi kalau boleh bila Najib dipaksa turun besok seperti mana yang dibuat pada Dollah, dia akan naikkan Muhyiddin. Suka tak suka Muhyiddin terpaksa ambil Mukhriz sebagai Timbalan Perdana Menteri. Mahathir 'kamceng' dengan Muhyiddin pasal kedua-dua mereka 'rapat' dengan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary. Itu fakta.

Apa agaknya Saudara nampak, sikap Mahathir terhadap Najib sebagai Perdana Menteri sekarang?

Dalam perjumpaan-perjumpaan tertutup, Mahathir selalu kata Najib tak cerdik dan dia marah dengan Rosmah Mansor tetapi baru-baru ini dia hadir sama apabila Rosmah lancarkan kapal TLDM. Sekarang, ke mana Rosmah pergi, Mahathir terhegeh-hegeh ikut. Hidung tak mancung pipi tersorong-sorong.

Mahathir tahu Najib sekarang lemah dan tak bijak. Bawah Dollah, dia tak boleh dapat apa-apa. Itu sebab dia caci dan hina Dollah. Mahathir ni pendendam. Sampai sekarang pun, dia caci Dollah lagi. Anwar jangan cakaplah....

Perangai Mahathir memang macam itu. Najib lemah, 'speechless'. Tak boleh buat apa-apa. Anak-anak Mahathir dapat itu dapat ini. Suka tak suka kena bagi. Pemimpin-pemimpin Umno hari ini semua sudah beli insurans.

Kenapa mereka beli 'insuran'... macam ada yang tak kena!

Yalah. Tiba-tiba kes Deepak keluar, Musa Hasan keluar, masing-masing dah macam cacing kepanasan sekarang ini. Masing-masing nak beralih pada Muhyiddin. Mereka tahu Najib akan jatuh tetapi mereka tak tahu Muhyiddin pun akan jatuh juga pasal Barisan Nasional akan kalah PRU-13!

Dulu tak silap ada suatu ketika Mahathir dilabel sebagai manusia paling kuat pembohong, Mahafiraun, Mahazalim dan sebagainya oleh mereka yang sekarang ini jadi pencacai-pencacai Umno seperti Ezam Mohd Nor, Zahid Mat Arif dan lain-lain. Hari ini hanya kerana nak bantuan Mahathir, mereka ciumlah tangan Mahathir tu.

Sepanjang penelitian Saudara, Mahathir ni memang lidah bercabang?

Mahathir ini memang lidah bercabang. Orang Kubang Pasu tahu sangat sifat sebenar dan kenal siapa Mahathir sebenarnya hingga menolak Mahathir sebagai perwakilan Umno Bahagian ke Persidangan Umno Malaysia dulu.

Sumber dan share dengan Harakah.. KLIK Cakap Mahathir berdolak-dalik - Tamrin