Sunday 29 January 2012

Musa Aman 'Seperti Kacang Lupakan Kulit'

Datuk Ainal Haji Fattah
Pengamal undang-undang Datuk Ainal Haji Fattah, yang pernah menjadi penasihat undang-undang Jabatan Hutan dahulu, telah membuat kenyatakan di laman sosial pemuka facebook Datuk Ghapur Salleh yang mendakwa bahwa, pada tahun 2002 En. Musli Oli telah memohon injuksi di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu untuk menghalang Tan Sri Chong Kah Kiat mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Sabah.
Pada 2003, berakhirlah episod penggiliran jawatan Ketua Menteri Sabah, Datuk Ainal melihat ini sebahagian daripada hasil perjuangan murni. Maka itu, YAB Datuk Seri Musa Haji Aman kekal sebagai Ketua Menteri sehingga kini, tambahnya lagi.

Musa yang didakwa oleh para pengkritik politik di negeri ini, mengandaikan sebagai salah seorang Ketua Menteri gergaji dua mata 'surung makan, tarik pun makan' dan cukup berkuasa, malahan terus mengukuhkan empayar kuasanya. 

Ada juga dakwaan kononnya semua projek-projek mega yang dilaksanakan di negeri ini telah dimonopoli oleh kroni-kroni Musa. Buat pembangunan untuk rakyat, namun semuanya melibatkan dan kepentingan kroni beliau.

Jika semua dakwaan ini benar, maka itu Musa bolehlah dikategorikan sebagai 'seperti kacang lupakan kulit'. Musa yang dulu dilihat sebagai musuh politik mantan Ketua Menteri Sabah, Datuk Salleh Said, kini mereka telah membentuk sebuah rangkaian politik pengukuhan di Sabah yang menafikan jasa-jasa tokoh pejuang seperti saudara Musli Oli.

Kenapa Musli Keluar UMNO, dan menyertai PKR?. Apakah tuntutan beliau tidak dipenuhi oleh kepimpinan Musa Aman?. Jawaban SR, YA!

Sebabnya, Musli Oli berkehendakkan perkara 20 dapat diperjuangkan oleh pemimpin-pemimpin UMNO (Barisan Nasional) Sabah di bawah pimpinan Musa Aman yang hanya dilihat sebagai pak angguk dan pak turut sahaja, ikut telunjuk kuasa kerajaan pusat (persekutuan).

Suara-suara pemimpin UMNO/BN Sabah telah kaku, malahan menafikan hak Sabah contonhnya; kenaikkan royalti minyak petroleum dari 5% kepada 20% yang dijanjikan oleh Pakatan Rakyat kepada rakyat Sabah. Pemimpin-pemimpin UMNO/BN makin menidakkan perkara ini, malah menuduh PR hanya pandai menabur janji.

Apakah janji-janji UMNO/BN di sabah ini sudah tertunai?..  Jawaban ada pada diri anda sebagai rakyat negeri Sabah..

76 comments:

  1. Musli Oli keluar parti adalah keputusannya sendiri, tiada sesiapa yang boleh memaksa beliau dan juga tiada sesiapa yang boleh menghalangnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musli OLi sendiri yng ingin keluar UMNO. itu keputusan dia.

      Delete
    2. Musli Oli lompat parti supaya dia boleh jadi penolong ketua penerangan PKR negeri. Senang saja.

      Delete
    3. Smookiekins, It means to say that any bn/umno members will have a high or good post if they jump to the opposition party.

      Delete
    4. jika semata2 untuk mengejar kepentingan peribadi, memang tak layak untuk menjadi pemimpin dan dikekalkan terus di kedudukannya yang selesa.

      Delete
    5. Betul, Musli Oli yang ingin sendiri keluar Parti sebab mau jadi Penoling ketua Penerangan PKR..

      Delete
    6. Musli Oli keluar atas kerelaan beliau sendiri..tiada siapa paksa...demikian juga dengan ahli2 PKR yang keluar PKR...itu pilihan masing2..

      Delete
    7. MO sudah keluar parti..biar saja beliau tentukan pilihan beliau sendiri.

      Delete
  2. Janji yang diberikan untuk rakyat perlulah ditunaikan, harap kerajaan akan melaksanakan tanggungjawab mereka terhadap rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. They better fulfill their promises to the people or else it will not look good for them when election comes.

      Delete
    2. kerajaan pasti akan berusaha sedaya upaya mereka untuk memastikan kebajikan rakyat akan terlaksana. pemimpin@wakil2 rakyat yang dipertanggungjawabkan perlulah bertindak dengan berkesan.

      Delete
    3. jika dilihat kerajaan telah memenuhi hampir semua janji2 mereka...diharap janji2 yang belum ditunaikan akan segera ditunaikan..

      Delete
    4. ini yang paling penting..tanggungjawab kepada rakyat perlu sentiasa ditunaikan.

      Delete
  3. rakyat pandai menilai mana yang terbaik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The people thinking are different from before. I'm sure they will make a wise choice based on their judgement towards all the parties .

      Delete
    2. Muhiyiddin said Sabah will be a 'fixed deposit'. Huhu. Have to wait 13th GE results. But I think it's not appropriate to call Sabah like that.

      Delete
    3. Pengundi sekarang sudah berbeza dengan yang dulu, kita tidak akan kekal sebagai Fixed Deposit buat selama lamanya.

      Delete
    4. biarkan rakyat membuat pilihan mereka..mana yang dipilih oleh rakyat, itu yang terbaik untuk mereka.

      Delete
  4. BN was concerned, every promise made to the people would be fulfilled

    ReplyDelete
    Replies
    1. Not forgetting recently the government provide financial aid to those who fulfill the requirement.

      Delete
    2. some may say that the help recently was to fish votes but when you think about it, who cares. Government are meant to help the people. After all, the money belongs to the people.

      Delete
    3. Take the money. Keep your vote secret.

      Delete
    4. contohnya BR1M...apa2 pun undi adalah rahsia.

      Delete
  5. semua hujah sdr2 itu ada kebenarannya, saya setuju.. yg pasti, hak dan tngjwb itu yg penting agar dpt dilaksanakan oleh mereka2 yg diletakkan oleh rakyat di atas sana utk perjuangkan hak mereka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemimpin dan rakyat saling bergantungan. Niat pemimpin itu sendiri kena ikhlas dalam memperjuangkan nasib rakyat dan bukan untuk kepentingan diri semata-mata. Tapi dunia politik ni banyak tipu muslihat. Sukar untuk tentukan siapa yang ikhlas, siapa yang tidak. Hujung2 rakyat juga yang terima kesannya.

      Delete
    2. Betul tu, Saudara Saya Ready, harap tanggungjawab kerajaan akan mereka laksanakan. Pemimpin dan rakyat memang saling bergantung, tapi rakyat, dimana pemimpin?

      Delete
    3. masa rakyat perlukan pemimpin, jangan pula pemimpin/wakil rakyat 'hilang tanpa kesan'...banyak terjadi macam ni...wakil2 rakyat harus kerap turun padang...bukan hanya menjelang pilihanraya baru sibuk2 tunjuk muka sana sini..

      Delete
  6. He has done lots of things for Sabah, why say so?

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa yg dia buat bnyk itu utk sabah, Nemia?.. boleh senaraikan di sini?..

      Delete
    2. Providing free milk, food supplements, textbooks, uniforms, boots to school-going children, as good as reserving seats for women in JKKK as good as local bodies was part of a social engineering which he undertook. Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT), was introduced to assist a hardcore poor.

      Delete
    3. The programme determined a register upon a form of hardcore bad households as good as contained a package of projects tailored to meet their specific needs, such as augmenting their employability as good as income, better housing as good as educational assistance.

      Delete
    4. Direct benefit was given to a hardcore bad who were disabled as good as aged. In addition, a hardcore bad were supposing with interest-free loans to purchase shares in a section trust scheme (ASB-PPRT) so which a dividends can supplement their income. With a foundations right away good laid out, a plea Musa Aman faces in his third tenure are not usually formidable though if attempted in a some-more realistic as good as holistic demeanour can even chart out a new future for a country.

      Delete
  7. Sebenarnya, penggiliran KM ini baik atau tidak ya? Mungkin tempoh jawatan itu dipegang dipanjangkan sedikit. Lebih baik rakyat Sabah yang pilih KM mereka sendiri.

    ReplyDelete
  8. Datuk Musa sememangnya telah memberikan yang terbaik dalam pembangunan di Sabah. Namun beliau juga tidak akan lupa mengenai tanggugjawab kepada penduduk Sabah yang memerlukan bantuan. Mungkin terdapat pihak yang mungkin cuba untuk melemahkan kebolehan yang telah beliau lakukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang penting ada pembangunan dan sumbangan diberikan kepada sabah daripada tiada langsung.

      Delete
  9. Yang penting Datuk Musa dapat memberikan yang terbaik kepada penduduk untuk memastikan tanggungjawab sebagai KM dapat dilaksanakan. Apa perkara yang negetif diberikan kepada kita anggap sebagai pembakar semangat untuk terus berusaha.

    ReplyDelete
  10. pihak yang telah lama menempa nama melalui platform umno/BN kemudian meninggalkan parti itu dengan pelbagai tohmahan adalah juga dikategorikan sebagai kacang lupakan kulit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya..mereka yng lompat parti boleh dianggap sebagai kacang lupakan kulit.

      Delete
  11. saya tidak kisah musli oli keluar umno, tapi yang saya kisah kenapa perlu dia pilih PKR? kenapa tidak parti tempatan seperti SAPP tau parti baru STAR? parti pembangkang tempatan lebih banyak mengetengahkan isu 20 perkara berbanding dengan Pakatan..

    ReplyDelete
  12. setiap pemimpin ada yang suka terhadapnya dan ada yang tidak. apa pun, yang penting teruskan usaha untuk melaksanakan pembangunan dan membangunkan rakyat.

    ReplyDelete
  13. Ada juga dakwaan kononnya semua projek-projek mega yang dilaksanakan di negeri ini telah dimonopoli oleh kroni-kroni Musa.

    Betul ke dakwaan ini sah dan berbukti? Tidak harus seorang CM menggutamakan cuma orang sekeliling sahaja.

    ReplyDelete
  14. PAsti ada pandangan positif dan negatif terhadap Musa. Terutama Musa dikaitkan kes rasuah dll.

    ReplyDelete
  15. Kerajaan harus memngutamakan rakyat dan teruskan perjuangan untuk pertambahan loyalti yang berpatutan.

    ReplyDelete
  16. Kroni-kroni Musa akan mendatangkan impak di PRU13. Pasti ada pihak mengambil ini untuk melompat parti.

    ReplyDelete
  17. Adakah juga pihak menggunakan topik tersebut untuk melemahkan sokongan dan imej masing-masing.

    ReplyDelete
  18. Banyak janji UMNO seolah untuk memancing undian. Seharus UMNO berusaha untuk menaburkan janji yang dibuat supaya rakyat lebih berkeyakinan.

    ReplyDelete
  19. Perjuangan untuk rakyat di Sabah harus berterusan supaya Sabah terkeluar dari golongan kemiskinan.

    ReplyDelete
  20. Pasti ada agenda yang tidak diketahui bahawa Musli keluar dr UMNO.

    ReplyDelete
  21. Yang penting Musa tidak lupakan tanggung jawab kepada seluruh rakyat di Sabah. Perjuangan untuk menuntut yang terbaik untuk rakyat harus sentiasa dibuat.

    ReplyDelete
  22. Mussa seorang yang berkaliber tiada guna, yang penting kakitangannya harus bertanggung jawab dan sering turun padang untuk memahami keadaan rakyat dan sanggup membuat perubahan.

    ReplyDelete
  23. Terserah kepada rakyat yang menentukan nasib Musa di Sabah.

    ReplyDelete
  24. PRU13 merupakan saingan yang paling giat untuk BN. Terasa banyak diantaranya akan melompat parti khas rakyat yang lama menyokong UMNO.

    ReplyDelete
  25. Sejauh mana dakwaan itu boleh dipercayai? Rakyat harus pandai menilai.

    ReplyDelete
  26. Musa masih orang kuat di Sabah. Banyak penduduk gembira dengan usaha beliau terhadap Sabah.

    ReplyDelete
  27. Tempoh KM harus dihadkan, paling panjang pun 2 penggal.

    ReplyDelete
  28. Jika sanggup bersuara untuk rakyat, memahami keperluan rakyat, pasti sokongan akan diberi dan diteruskan.

    ReplyDelete
  29. Jika BN gagal menunaikan janji terhadap Sabah, pasti PRU13 akan mendatangkan kesan yang amat negatif.

    ReplyDelete
  30. What causes Musli Oli to out from BN and joined PKR? Must be PKR given good offer.

    ReplyDelete
  31. Projek2 pembangunan harus dibuka tender dan diberi kepada syarikat yang betul-betul berkelayakan.

    ReplyDelete
  32. Perjuangan terhadap loyalties harus diteruskan, Sabah berhak untuk mendapat apa yang patut.

    ReplyDelete
  33. Adakah Sabah akan berkembang pesat jika tidaknya Musa?

    ReplyDelete
  34. Sabah harus lebih berkembang dengan sumber yang cukup banyak. Pengendalian kewangan harus diperbaiki.

    ReplyDelete
  35. Banyak diantaranya melompat parti, budaya ini menjadi kebiasaan politik Malaysia. Walau apapun, usaha untuk membangunkan Sabah harus berterusan.

    ReplyDelete
  36. Hasil perjuangan pemimpin-pemimpin seharus sentiasa diingati.

    ReplyDelete
  37. Terserah kepada rakyat menilaikannya. Yang betul berusaha pasti mendapat sokongan yang berterusan.

    ReplyDelete
  38. Have high confidence to Musa, Im sure he can bring Sabah out from poverty.

    ReplyDelete
  39. Tertanya juga adakah Musa berkait dengan kes rasuah yang didakwa itu?

    ReplyDelete
  40. Bila PRU makin dekat, banyak desas-desus dan komen negatif terhadap satu sama lain.

    ReplyDelete
  41. Rasanya dakwaaan rasuah terhadap Musa hanya khabar angin sahaja.

    ReplyDelete
  42. Semakin dekat PRU, semakin banyak isu2 panas keluar.

    ReplyDelete
  43. Datuk Musa masih yang terbaik .

    ReplyDelete
  44. Unlike many other domestic leaders, you found Musa Aman to be some-more receptive as good as sensitive to a needs of a bad as good as marginalised.

    ReplyDelete
    Replies
    1. While a Sabah outcome abundanty demonstrates his willingness to improve a lot of a rank as well as file mainly a natives.

      Delete
  45. With 80 per cent of a population involved in farming, Sabah's future revolves around agriculture. Except for rice which is still imported,Sabah is trying to achieve confidence in food prolongation as good as produces surplus vegetables both highland as good as bottom land vegetables, surplus of poultry as good as eggs, surplus of sea fish, surplus of milk, but, a fact remains which a State still has a large suit of population which is bad as good as there is still poverty.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabah can emanate story by display a expansion trail which is not usually tolerable in a long-run though also brings prosperity as good as complacency to a masses. Musa Aman can certainly emanate story by display a world what loyal expansion means. And his time starts now.

      Delete
  46. And a 2012 state bill amounting to RM4.048 billion a highest as good as biggest bill ever allocated as good as announced in a story of Sabah Government is a transparent e.g. which Musa Aman cares for Sabahans.

    ReplyDelete