Thursday 19 April 2012

Ditikam Dari Belakang : Sejarah Bermulanya Kejatuhan Tun Mustapha


Pada 23 April 1975, menyingkap sejarah kejatuhan USNO suatu ketika dahulu yang retak menanti belah. Pada tarikh tersebutlah perjumpaan Jawatankuasa Tertinggi USNO, di mana Tun Mustapha telah membentangkan satu kertaskerja yang bertajuk ‘Kedudukan dan Masa Depan Sabah Dalam Malaysia’ yang dirangka oleh ahli-ahli USNO sendiri sebelum BERJAYA dilahirkan di Sabah dengan rasminya.

Tindakan Tun Mustapha itu telah mencemaskan pemimpin-pemimpin Kuala Lumpur. Dan, malang bagi Tun kerana beliau terlalu percaya dan yakin dengan orang-orang bawahannya sehingga menyerahkan banyak hal perkara sulit, sehinggakan beliau sendiri akhirnya menerima padah.

Datuk Harris Salleh, orang kesayangan Tun Mustapha ketika itu dapat merasakan dan tahu siapakah orang-orang yang membantu Tun merangka kertaskerja berkenaan ‘Kedudukan dan Masa Depan Sabah Dalam Malaysia’ yang amat kontroversi masa itu.

Kemuncak kejatuhan USNO di bawah Tun Mustapha ialah apabila Kuala Lumpur memberikan sokongan kepada BERJAYA. Tun berpendapat kekalahan USNO pada pilihanraya 1976 dengan BERJAYA waktu itu adalah berpunca dari pemberian cek bernilai Lima Ratus Ribu dari Ibu Pejabat UMNO Kuala Lumpur kepada BERJAYA.

Menurut buku S.H Alattas bertajuk ‘Sarawak Kepada Siapa Hendak Diserahkan’, konon ada beberapa pihak yang telah mendakwa bahwa Tun Mustapha digulingkan selaku Ketua Menteri Sabah ketika itu adalah kerana hasratnya ingin membawa Sabah keluar dari Malaysia. Tetapi, tiada siapa yang dapat mengesahkan dan tahu sejauh mana kebenaran dakwaan itu.

Ada juga dikalangan pemimpin-pemimpin ketika itu menyebut, Tun Mustapha dijatuhkan adalah kerana sedang dalam saat mengislamkan rakyat Sabah. Pengembangan agama Kristian ketika itu juga semakin memuncak di Filipina, Sabah dan Sarawak.

Menyedari hakikat ini di mana ramai anak pribumi telah memeluk agama Kristian masa itu, Tun pun telah berusaha untuk meluaskan empire Islam di Sabah. Namun demikian, ada juga golongan luar yang sedang berusaha menjatuhkan beliau. Sekiranya Tun Mustapha dapat digulingkan, maka pengembangan empire Islam di Sabah dapat dihindarkan.

Isu perselisihan faham di antara Tun Mustapha dan Tun Razak juga diperbesar-besarkan. Golongan pro komunis sedang mengatur agendanya, banyak kata-kata mereka termakan oleh Tun Razak. Golongan pro komunis ini telah menyedari bahwa sekiranya Tun Mustapha tidak dijatuhkan dengan segera, maka pakatan atau agenda mereka itu akan terbongkar akhirnya.

Ketua Menteri Sarawak, Datuk Abdul Rahman Yaakub juga adalah antara pemimpin yang dikaitkan bersengkongkol menjatuhkan Tun Mustapha. Datuk Abdul Rahman Yaakub dikatakan banyak terhutang budi kepada Tun Mustapha kerana membantu menaikkan beliau menjadi Ketua Menteri Sarawak ketika itu.

Tun Mustapha menyokong penuh perlantikkan Datuk Abdul Rahman Yaakub sebagai Ketua Menteri Sarawak walaupun ketika itu Tun Razak masih lagi tercari-cari seorang pemimpin yang benar-benar layak dan selaras dengan kehendak orang-orang ‘federal’.

Tun Mustapha terlalu percaya Datuk Abdul Rahman Yaakub, dan ditambah lagi dengan hubungan baik sebagai rakan sejawat negara jiran. Maka itu pada 23 April 1975, Tun telah mengundang beliau bersama-sama Tunku Abdul Rahman Putera Al-Haj untuk membincangkan kertaskerja ‘Kedudukan dan Masa Depan Sabah Dalam Malaysia’ yang amat penting, sulit dan penuh tragic itu.

Tatapi, kemudian terdengar pula konon Datuk Abdul Rahman Yaakub bersama Ghaffar Baba dan seorang penasihat kepercayaan Tun Razak ketika itu telah membantu membentuk BERJAYA sebelum kekuasaan Tun Mustapha dapat dikuburkan.

Buku S.H Alattas ini juga mengulas majalah ‘Far Eastern Economic Review’ keluaran 26 Oktober 1976 yang menyebut bahwa Tun Razak dan Tengku Razaleigh telah menghantar cek Lima Ratus Ribu kepada BERJAYA, manakala Datuk Abdul Rahman Yaakub menyediakan pekerja-pekerja UMNO dari Semenanjung Malaysia dan pegawai Saberkas ke Sabah untuk menarik undi orang Islam kepada BERJAYA.

Pada 15 Mac 1977 menurut S.H Alattas, majalah ini sekali lagi memberikan komentar dengan menghuraikan panjang lebar krisis di antara Tun Mustapha dan Datuk Abdul Rahman Yaakub. Semasa dalam krisis di antara dua tokoh kontroversi ini, pertemuan telah diusahakan yang mana secara tidak langsung Tunku Abdul Rahman telah memainkan peranan untuk menemukan kedua-duanya semasa konvensyen USIA di Kota Kinabalu pada 25 – 26 February 1977.

Dalam pertemuan  penuh bersejarah itu, Tun Mustapha dan Datuk Abdul Rahman dilaporkan berbual panjang lebar tentang politik dan dakwah. Difahamkan juga masing-masing kadangkala tersenyum dan bergurau senda.

Krisis peribadi berlakunya di antara Tun Mustapha dengan Datuk Abdul Rahman Yaakub bermula sejak pembentukkan BERJAYA. Menurut majalah ‘Far Eastern Economic Review’ ini lagi, Tun pernah berkata, “ada pihak dari Kuching dan Kuala Lumpur yang menikam saya dari belakang”.

Seseorang pemimpin itu jatuh bukan kerana kealpaan atau kebodohannya semata, tetapi juga disebabkan oleh terlalu mempercayai orang lain yang sedang merencana agenda atau mempermainkan kepimpinan pemimpin tersebut.

Dalam buku ini juga telah menyatakan bahwa, kejatuhan Tun Mustapha adalah kerana satu rencana halus diatur oleh Datuk Harris Salleh, Tun Ghaffar Baba dan Tun Razak. Pada awalnya, Tun Mustapha ketika itu sedang ‘grooming’ Datuk Harris dengan penuh yakin dan kepercayaan. Namun demikian, Datuk Harris akhirnya berpaling tadah dan menikam Tun Mustapha dari belakang.

Mengapa Datuk Harris Salleh tergamak sekali menjatuhkan Tun Mustapha?. Pada perkiraan penganalisis politik bijak pandai, Datuk Harris sebenarnya tidak mempunyai agenda atau dendam kesumat sehingga sanggup menjatuhkan Tun Mustapha. Kononnya, ada golongan lain yang memperalatkan Datuk Harris sehinggakan menentang dan menikam Tun dari belakang.

Ketika itu juga adalah era Tun Razak, dan siapakah penasihat beliau ketika itu?. Dalam buku S.H Alattas ini ‘Sarawak Kepada Siapa Hendak Diserahkan’, ada jawabannya. Penasihat ini merupakan seorang penasihat peribadi Tun Razak dalam semua bidang, kecuali melibatkan hal-hal rumahtangga.

Penasihat ini dikatakan adalah orang kepercayaan sangat Tun Razak sehinggakan suatu ketika, semua kakitangan di Ibu Pejabat UMNO sangat takut akan kekuasaan beliau. Orang yang diberikan kepercayaan oleh Tun Razak ini pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana bersubahat dengan kegiatan Komunis.

Menurut K. Das dalam majalah ‘Far Eastern Economic Review’ pada keluaran 18 February 1977, penasihat Tun Razak itu mempunyai hubungan rapat dengan Tengku Razaleigh Hamzah dan Ghaffar Baba. Secara umumnya, Dr. Mahathir Mohamad juga difahamkan kurang bersetuju dengan penangkapan penasihat tersebut kerana penglibatan dalam Komunis. Seorang lagi yang dikatakan menentang dengan keras penangkapan itu ialah Ketua Menteri Sarawak, Datuk Abdul Rahman Yaakub.

Selagi pemimpin itu tidak sedar ada para pengampu atau pembodek dan political oportunis disekelilingnya, maka itu juga pemimpin tersebut tentu mudah terjerumus ke dalam lembah kejatuhan seperti yang berlaku kepada Tun Mustapha bin Datuk Harun.

Bersambung.. ‘UMNO ke Sabah, lenyapnya USNO dalam arena politik Negara?’..

14 comments:

  1. Lihatlah betapa kotornya permainan politik ini. Demi kuasa dan wang, sanggup buat apa saja. Kejatuhan Tun Mustapha mungkin disebabkan oleh sikap beliau sendiri atau orang bilang karma. Selepas ini, pembalasan akan datang kepada semua pemimpin yang korup dan zalim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. politik itu mreka buat seolah mcm brg jualan.. boleh dijual beli.. kotor!!..

      hrpan rakyat yg meletakan amanah dibahu mreka tidak ke sampaian.. semuanya diperdagangan..

      Delete
  2. Kadang2 kepercayaan yang diberikan itu digunakan sebagai alat untuk menjatuhkan seseorang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah politik 'pecah n perintah' yg diwariskan oleh british kpd pemimpin2 bersifat tamak kuasa d negara ini..

      Delete
    2. The higher your position is, the less people you can trust.

      sabah-go-green.blogspot.com

      Delete
  3. Paling teruk la Harris Salleh

    ReplyDelete
    Replies
    1. What is passed cannot be changed, what can we do about it?

      sabah-go-green.blogspot.com

      Delete
  4. Tun Mustapha adalah pemimpin hebat Sabah, dia adalah bapa Kemerdekaan Sabah.

    ReplyDelete
  5. Yang pasti sekarang ini kita perlu memberikan perubahan dalam BN. Perjuangkan hak kita kerana suara rakyat adalah lebih kuat dari. Namun yang pasti kerajaan BN telah memberikan yang terbaik pada masa sekarang untuk Sabah. Perubahan demi perubahan dapat kita rasakan.

    ReplyDelete
  6. dalam politik, yang tidur sebantal dengan kita pun belum tentu boleh dipercayai 100%.. ibarat tidur sebantal, tapi mimpi lain2..

    ReplyDelete
  7. Ramai org kampung dulu masuk islam kerana takut dgn tun mustapha, tp selepas kekalahan usno mereka keluar balik tp masi ramai jg yg terus jd muslim

    ReplyDelete
  8. Hai semua

    Nama saya Ahamad Faudzi Abd dari MALAYSIA. Saya mengalami trauma kewangan kerana saya ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir bahawa tidak ada yang baik yang dapat keluar dari transaksi dalam talian tetapi semua keraguan saya segera ditenangkan dan hilang ketika rakan saya mula-mula memperkenalkan saya kepada syarikat ALL GLOBAL PEMBERIAN PINJAMAN, saya fikir ia masih akan menjadi permainan penipu yang sama, tetapi rakan saya meyakinkan saya, dan saya juga melihat kesaksian orang lain, saya terpaksa memaksa diri untuk mengikuti semua proses, yang paling mengejutkan setelah memenuhi semua syarat, saya mendapat pinjaman RM 5.000.000 di akaun bank MUAMALAT saya Semasa saya dimaklumkan di telefon saya, saya tidak pernah mempercayainya, nampaknya saya bergegas ke bank untuk memastikan bahawa ia benar dan nyata, dan pinjaman itu ada di sana akaun, saya menariknya tanpa komplikasi dan melaburkannya dalam perniagaan saya Venture.

    Sekiranya anda mahukan pinjaman hari ini untuk perniagaan dan memulakan hidup, syarikat, dan kontrak besar, sila hubungi SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL di e-mel mereka di bawah.
    E-mel ............. allglobalgrantloan@gmail.com

    Dan jika anda mahukan maklumat yang tepat dari saya, maka anda boleh menghubungi saya melalui e-mel peribadi saya (aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com)

    Saya adalah PEMANDU Lori biasa, tetapi sekarang saya memiliki Lori dan saya menjadi penyokong besar, saya memberi jaminan kepada anda semua bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dari SYARIKAT yang baik ini.

    SYARIKAT: SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL
    E-mel: allglobalgrantloan@gmail.com
    Tel ............. +1(304)997-4034
    e_mail .......... [aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com]

    ReplyDelete
  9. Saya Fitriani Suhesti dari kota Medan. Saya melihat pos ibu Yanti Ari dengan perinciannya tentang bagaimana dia meminjam dari Guaranty Trust Loans untuk memulihkan bisnisnya dan juga memperluas bisnisnya. Ibu berkata dia tinggal di kota Medan dan saya tinggal di kota itu jadi saya memutuskan untuk menghubunginya karena saya telah kehilangan 16 juta karena penipuan hanya karena saya memerlukan pinjaman untuk mengembangkan bisnis saya.

    Di bawah ini adalah informasinya yang saya lihat dan yang saya hubungi.

    nama ibu: Yanti Ari
    nomor telepon: +62 821-1644-0184
    Nomor Whatsapp: +62 821-1644-0184
    Kota: Medan
    email ibu: ariy6261@gmail.com
    Setelah saya menghubungi ibu yanti, dia memberi tahu saya segala sesuatu yang perlu saya ketahui dan dia mengatakan kepada saya bahwa setelah saya menghubungi Guaranty Trust Loans dan menerima pinjaman saya, saya harus mencoba membagikan cerita saya sehingga orang lain yang membutuhkan pinjaman yang dapat diandalkan perusahaan dapat diselamatkan dari orang-orang curang yang bukan pemberi pinjaman.

    Jadi saya mengajukan pinjaman sejumlah 500 juta Rupiah, dan mereka meminta kredensial saya yang saya kirimkan dan setelah mereka selesai memverifikasi rincian saya, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon dan mungkin itu salah satu tindakan penipuan yang membuat saya kehilangan uang, tetapi karena ibu Yanti berasal dari Medan dan saya melihat buktinya sehingga saya memercayai mereka, saya kagum ketika mendapat pinjaman dalam waktu kurang dari 24 jam dengan suku bunga rendah 2% tanpa jaminan. Saya sangat senang bahwa Allah menggunakan ibu yanti yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya diselamatkan dari pemberi pinjaman palsu dan juga akan memenuhi impian bisnis saya.

    Jadi saya menasihati semua orang yang tinggal di Indonesia, Malaysia dan bagian lain dunia yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk silakan hubungi Guaranty Trust Loans dan di bawah ini adalah detail mereka
    email: (anamichaelguarantytrustloans@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi perusahaan dengan nomor ini: +1(470)481-0039
    jangan ragu untuk menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui email: (fitrianisuhesti90@gmail.com)
    terima kasih semua telah membaca kisah saya, dan semoga Allah terus melindungi dan memberkati kita semua bahkan di masa-masa sulit karena pandemi coronavirus.

    ReplyDelete
  10. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60] 1125 693 785

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60] 1125 693 785
    WhatsApp Number::::::::[+60] 1125 693 785
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete