Tuesday 10 January 2012

Rahman Dahlan Bias : Kerajaan Sabah Tidak Adil Cara Tangani Krisis Projek Empangan Tambatuon Dengan Tanah NCR Rampayan, Kota Belud

Siapa yang mampu mengawal emosinya, mengendalikan akalnya dan menimbang segalanya dengan adil dan benar, maka ia akan mudah melihat keadilan dan kebenaran, mengetahui petunjuk dan memutuskan sesuatu dengan adil dan benar.

SR tidak mahu ulas banyak-banyak, hanya ambil point-point yang penting-penting sahaja dengan menimbulkan berbagai persoalan untuk mengajak seluruh masyarakat Kota Belud khasnya dan seluruh rakyat Sabah amnya berfikir secara rasional dipandu oleh kotak minda akal yang sempurna.

Sebelum ini Speaker Dewan Rakyat Malaysia, Tan Sri Pandikar Amin pernah menasihati jawatankuasa Tuntutan Tanah Warisan Rampayan (TTWR) supaya berhenti mempolimekkan tanah NHR Rampayan dan akhirnya sunyi sehingga kini. Dengan alasan semua langkah dan tindakan telah diambil mengikut prosedur dan undang-undang Malaysia. Mustahil Najib tidak tahu?

Speaker DUN Sabah pula, Datuk Seri Panglima Salleh Tun Said merangkap Ketua Bahagian UMNO Kota Belud membisu seribu bahasa seolah-olah tanggungjawab itu bukan beban dia sebagai seorang pemimpin Kota Belud yang membiarkan suku sakat sahabatnya dalam USBO Tan Sri Pandikar yang sedang dilanda krisis pengambilan tanah (NHR) di Kampung Rampayan Ulu/Laut seperti yang di dakwa oleh jawatankuasa TTWR diluluskan kepada syarikat terbabit. Mustahil Musa Aman juga tidak tahu?

Manakala ADUN Tempasuk, Datuk Musbah Jamli dan ADUN Usukan, Datuk Japlin macam mulut tersumbat tidak boleh berkata-kata. Apa mereka ini bukan wakil rakyat atau tidak tahu apa itu tanggungjawab wakil rakyat?

Nah!!! Apa pula kelibat lipas kudung atau ayam tambatan Kota Belud ini, Datuk Abdul Rahman Dahlan. Beliau pandai sepandai tupai, berani tapi berani membuta tuli tidak tahu apa yang beliau nyatakan. Kita lihat kenyataan Rahman bagaimana beliau menangani dua krisis yang melanda Kg. Tambatuon dan Kg Rampayan.

SR hanya timbulkan beberapa persoalan kenyataan-kenyataan dalam portal blog Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Datuk Dahlan yang juga Setiausaha Barisan Nasional Sabah.
  
Bagaimana kerajaan Negeri Sabah menangani krisis Isu Projek Empangan Tambatuon dan Pengambilan Tanah Warisan Rampayan oleh syarikat swasta (Kinsa Mewah Sdn Bhd)?

**********************************************************************************************************

DARD : Projek Empangan Tambatuon di kampung itu tidak akan dibina selagi penduduk di kampung  berkenaan tidak memberi persetujuan.
  • Bagaimana Rahman melihat Tanah Hak Adat (NCR) di Kampung Rampayan yang membantah sehingga SUHAKAM terlibat tanda tiada persetujuan penduduk sekitar Rampayan?.
DARD : Abdul Rahman memohon kerjasama orang-orang kampung terutamanya pemimpin-pemimpin Jawatankuasa Bertindak yang membantah rancangan pembinaan projek empangan tersebut untuk membuka minda dan berbincang dengan pihak kerajaan.
  • Adakah Rahman Dahlan juga memohon kerjasama penduduk kampung Rampayan terutamanya Jawatankuasa bertindak TTWR (Tuntutan Tanah Warisan Rampayan) yang membantah untuk membuka minda dan berbincang dengan pihak kerajaan?
DARD : Kenapa empangan itu dicadangkan adalah kerana desakan daripada pihak pembangkang di dalam parlimen pada tahun 2008 bila Malaysia berdepan dengan krisis makanan terutamanya beras yang begitu teruk sekali harga meningkat tiga kali ganda.
  • Kenapa tanah (NCR) Rampayan diperingkat LUC Daerah diluluskan kepada sebuah syarikat. Apakah atas desakan syarikat tersebut untuk membuat hotel lima bintang atau desakan orang-orang tertentu yang berkepentingan terhadap tanah berkenaan?
DARD : Jika cadangan pembinaan empangan ini ditolak bermakna pihak pembangkang hipokrit, pada masa yang sama mengkritik pihak kerajaan tetapi pada masa yang sama juga mengkritik kerajaan apabila kita membuat sesuatu.
  • Apakah kerajaan juga tidak hipokrit menangani isu tanah (NHR) Rampayan, apabila dikritik tidak diambil tindakan dan bagi keputusan kepada penduduk Rampayan seperti kes projek Tambatuon?
DARD : Di mana juga jelapang padi akan dibina perlu ada empangan sebagai contoh di  Kada ada empangan, di Mada ada empangan maka di daerah ini juga memerlukan empangan.
  • Projek Tambatuon adalah satu tuntutan yang memberi manfaat kepada seluruh masyarakat Kota Belud, maka wajarlah diberi perhatian. Tapi, kenapa kerajaan boleh buat terhadap penduduk sekitar Tambatuon bahwa Projek Empangan Tambatuon di kampung itu tidak akan dibina selagi penduduk di kampung  berkenaan tidak memberi persetujuan. Tanah (NHR) Rampayan bagaimana kerajaan lihat?
DARD : Seramai 250 orang penduduk kampung hadir pada majlis itu termasuklah semua pemimpin-pemimpin tempatan dan Jawankuasa Bertindak.
  • Apa Rahman tidak ingat berapa orang penduduk yang membantah pengambilan tanah (NHR) Rampayan oleh syarikat tersebut?
DARD : Rahman berharap kenyataan beliau di media ini tidak akan diputar belitkan oleh pihak pembangkang.
  • Apa Rahman mewakili kerajaan tidak putar belit krisis cara menangani isu tanah (NHR) Rampayan dan projek Tambatuon?
DARD : Jelasnya, antara lain kenapa empangan itu dicadangkan adalah kerana desakan daripada pihak pembangkang di dalam parlimen pada tahun 2008 bila Malaysia.
  • Kelulusan tanah (NHR) Rampayan kepada syarikat Kinsa Mewah Sdn Bhd, atas desakan siapa pula?
DARD : Jika pihak kerajaan ingin berbincang dengan penduduk kampung  mengenai  isu itu maka perlulah mereka berbincang dengan sebaik mungkin, tetapi kita pastikan bahawa empangan itu tidak akan dibina selagi mereka tidak memberi persetujuan.
  • Adakah penduduk Rampayan pernah berbincang sebaik mungkin dengan kerajaan sebelum ini. Jika pernah, bolehkah kelulusan itu dibatalkan?
    ***********************************************************************************************************

    APA-APA PUN YANG BERLAKU!!! Menurut salah seorang ahli jawatankuasa bertindak Tuntutan Tanah Warisan Rampayan (TTWR), mereka sentiasa bersiap sedia menghadapi segala kemungkinan termasuk menggunakan SPRM ataupun kuasa Mahkamah dalam mempertahankan hak mereka.

    No comments:

    Post a Comment