There was an error in this gadget

Wednesday, 30 November 2011

UMNO Umpama Kedai Mamak, Golongan Muda Miliki Sifat Memberontak : Rosnah Abdul Rashid Shirlin


Pergerakan Puteri UMNO Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin menyifatkan apa yang berlaku pada generasi alaf baru hari ini lain dari yang lain. Generasi muda dulu dan kini berbeza, kerana pada masa ini golongan itu kaya dengan pandangan dan persepsi serta mempunyai sifat eksplorasi yang tinggi sehingga menjadikan mereka kadangkala sukar difahami.

Rosnah umpamakan UMNO serupa kedai mamak, katanya "Umpamanya jika ke kedai mamak, generasi pasca awal kemerdekaan yang memesan teh panas tetapi diberikan kopi panas akan tetap tersenyum dan minum rezeki yang ada di depan mata”.

"Bagi generasi pertengahan yang banyak didorong oleh sifat memberontak pembangkang lain pula lagaknya. Kalau yang diterima tidak sama seperti apa yang dipesan, maka dimaki-hamunnya si mamak itu, silap haribulan terbalik meja,” katanya ketika menyampaikan ucapan dasar pada Perhimpunan Agung Puteri UMNO 2011 di hadapan 934 perwakilan, hari ini.

Beliau berpendapat bahawa, “Mereka tidak meminumnya, tidak juga memaki tetapi dengan senyap dan perlahan mereka berpindah ke kedai mamak sebelah dan itulah yang kita alami pada tsunami pilihan raya yang lalu”, ujarnya lagi - Bernama.

Rosnah tidak seharusnya menyifatkan golongan muda memiliki sifat memberontak, seolah-olah golongan ini mempunyai sifat samseng. Faktanya, buat pesanan teh tarik maka teh tarik jugalah kena bagi. Apa hal pula bagi kopi panas, siapa pun tidak puas hati. Yang Rosnah suruh minum itu, apa hal?.     

Ketua Puteri itu sewajarnya sedar akan perubahan masa, teknologi maklumat dan golongan berpendidikkan golongan muda sekarang adalah punca sebenar peralihan sokongan terhadap UMNO/BN kepada pihak lain. Sebelum ini, golongan muda dimomok-momokkan dengan paparan maklumat yang tidak tepat dan telus, apa yang berlaku sebenarnya tidak dipaparkan kepada umum dan rakyat khususnya. 

Golongan muda memiliki daya fikir yang luar biasa, jika benarlah dakwaan Ketua Puteri UMNO itu, bahawa golongan ini memliki sifat memberontak. Apakah tidak wajar tindakan golongan ini jika yang dipesan dan dijanjikan tidak menepati selera mereka?. Lain yang dipesan, lain pula yang dihidangkan. Golongan ini bukannya lembu yang tiada otak. Lainlah kalau yang berotak lembu itu.. YES BOS SAJA!!!

Wajarkah mereka ikut kehendak si Mamak (pembuat kopi), sedang itu bukan minuman kegemaran mereka?. Kalau yang ada gastric itu tentu sekali memilih minuman, kenalah sesuaikan selera dan citarasa supaya kemudaratan tidak berlaku terhadap dirinya.       

Kalau nak buat perbandingan itu, kenalah rasional supaya apa yang dikatakan itu orang lain tidak perlekehkan.

No comments:

Post a Comment