There was an error in this gadget

Sunday, 30 October 2011

PENDEKAR CHAHAYA BERKATA: Si Katak Kecil Lebih Lincah dan Nyaring Dari Si Katak Besar.

PENDEKAR CHAHAYA terfikir bahawa suara yang kedengaran nyaring/bising itu tidak semestinya dicetuskan/berasal dari badan yang bersaiz besar atau bilangan yang ramai. 

Sesungguhnya PENDEKAR CHAHAYA juga percaya bahawa sebesar-besar suara yang dicetuskan oleh badan yang kecil, lebih besar suara yang dicetuskan oleh badan yang besar.

Makanya maksud madah tuturan PENDEKAR CHAHAYA, kecil-kecil cili api, pedasnya bukan alang kepalang. Ku sangka hujan sampai ke petang, rupanya panas terik di tengahari.

Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri saya. Adalah lebih baik di negeri saya Pak Malau..'Kajang Pak Malau kajang berlipat, kajang saya mengkuang layu, dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang saya musafir lalu'.. Selamat tinggal Pak Malau..


 

PENDEKAR CHAHAYA: SPESIS KATAK KECIL YANG BERSUARA NYARING

1. Baru-baru ini penyelidik (Indraneil Das dan Alexander Haas, Universiti Hamburg) menemui sejenis katak di Taman Nasional Kubah Sarawak yang terkecil di Asia, Africa dan Europa. Saiz katak - berwarna merah-dan-oren - ini cuma sebesar biji kacang Pis (Peas). Lihat di sini (klik) dan lihat di sini (klik) - info yang baik dan menarik.

2. Katak ini ditemui bukan kerana mereka ternampak badannya dahulu tetapi terdengar suaranya yang unik berbanding dengan suara katak-katak yang lain yang terdapat di persekitaran kawasan tersebut.

3. Dalam konteks penemuan ini, "suara" nya yang nyaring [ jika dibandingkan dengan badannya yang amat kecil ] telah menyebabkan katak yang terkecil ini ditemui dan dikenal pasti spesisnya ( Microhylid ) yang kini diberikan nama Microhaylanepethicola.

4. Sehubungan dengan penemuan baru ini, PENDEKAR CHAHAYA terfikir bahawa suara yang kedengaran nyaring/bising itu tidak semestinya dicetuskan/berasal dari badan yang bersaiz besar atau bilangan yang ramai.

5. Sesungguhnya PENDEKAR CHAHAYA juga percaya bahawa sebesar-besar suara yang dicetuskan oleh badan yang kecil, lebih besar suara yang dicetuskan oleh badan yang besar.

No comments:

Post a Comment