Monday 24 October 2011

Ketirisan - Dasar Melahirkan Jutawan 'Mee segera': MARA Beli Barang 100 Kali Ganda Dari Harga Pasaran.



Menurut portal Malaysia Kini, laporan Audit Negara 2010 mendedahkan bahawa Majilis Amanah Rakyat (MARA) membelanjakan dana yang diperolehinya secara keterlaluan untuk mendapatkan beberapa peralatan tertentu. Mengikut laporan itu yang dibentangkan di dewan rakyat, peruntukan 54 juta ringgit yang dimiliki agensi itu telah digunakan untuk membeli peralatan 100% lebih tinggi berbanding harga pasaran. Jumlah itu merupakan dana yang disediakan di bawah program Rancangan Ekonomi Kedua untuk membantu golongan miskin bagi meningkatkan pendapatan mereka.

Berikut adalah beberapa barang yang dilaporkan dalam laporan berkenaan:-

  • Ketuhar - Harga Belian RM1,200.00 berbanding Harga Pasaran RM419.00
  • Katil - Harga Belian RM500.00 berbanding Harga Pasaran RM100.00
  • Dapur Gas (Dua Pembakar) - Harga Belian RM200.00 berbanding Harga Pasaran RM59.90
  • Mesin gunting Rambut - Harga Belian RM250.00 berbanding Harga Pasaran RM79.00
  • Pengisar - Harga Belian RM140.00 berbanding Harga Pasaran RM60.00

Ketuhar yang dimaksudkan itu digunakan untuk membuat roti dan pastri bagi kursus di Kelantan, manakala katil berlipat juga digunakan untuk kursus urutan secara tradisional bagi ibu selepas bersalin dan mesin gunting rambut digunakan untuk kursus mengunting rambut.

Laporan tersebut mencatatkan bahawa sebahagian besar pembelian dibuat melalui rundingan terus tidak melalui tender terbuka, dan tanpa kelulusan daripada Kementerian Kewangan.

Dalam hal demikian, Indeks Persepsi Rasuah (CPI), star rating, laporan Jawatankuasa Pengurusan Kewangan dan Akaun (JPKA), laporan Ketua Audit Negara, aduan/maklum balas daripada orang awam dan Sistem Pengurusan Akauntabiliti dan Integriti Sektor Awam (SPAI) telah diwujudkan sebagai salah satu usaha memastikan keberkesanan gerakan akauntabiliti dan integriti dalam memantapkan perkhidmatan Kerajaan kepada orang awam. Prinsip akauntabiliti dan integriti dalam pengurusan kewangan perlu ditekankan untuk dapat memastikan wang awam dibelanjakan dengan cekap dan teratur, serta mematuhi undang-undang, prosedur dan arahan yang berkuat kuasa.

Kerajaan UMNO/BN dilihat telah banyak melakukan tindakan yang terburu-buru dan tidak konsisten dengan keputusan yang diambil. Kerajaan seolah-olah membuat eksperimen atau ujikaji makmal kepada banyak perkara yang akhirnya merugikan. Salah satu contoh ialah perkara di atas dan dasar penswastaan yang dianggap sebagai dasar melahirkan jutawan “mee segera”..

No comments:

Post a Comment