Monday 31 October 2011

Kemalangan Keretapi Di Sabah: Jadikan Iktibar



31 Oktober 2011: Utusan Borneo, sebuah akhbar tempatan melaporkan sembilan tercedera termasuk beberapa yang lain parah selepas kereta api yang dinaiki mereka bersama-sama 200 penumpang lain berlanggar dengan sebuah lori dengan muatan 27,000 liter minyak petrol di jalan Putatan berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (LTAKK).

Bedah siasat punca kemalangan masih lagi dijalankan. Laporan yang berpunca dari perlanggaran dengan lori tanki minyak petroleum itu tidak dapat lagi disahkan sepenuhnya, selagi tiada pengesahan sahih dari pihak berwajib yang menyiasat punca kejadian tersebut.

Tragedi kemalangan Keretapi yang berlaku itu munkin ada hubungkaitnya dengan artikel SR sebelum ini. Apa pun, semua peristiwa yang terjadi itu mesti ada hikmah disebaliknya, jadikanlah ia suatu iktibar. Kita bukan menyalahkan takdir, tetapi segala punca berlakunya kejadian itu mesti ada sebabnya.

SR telah pun membangkitkan isu berkenaan pada 27hb April 2011 yang lalu dalam laman sosial facebook Saya Ready (Bual Bicara Kedai Kopi: Pegawai dan Kakitangan Kerajaan Mula Berani Bersuara Ekoran Projek Mega Tergendala). Projek Menaik Taraf Landasan Keretapi daripada Tanjung Aru ke Tenom yang bernilai lebih kurang RM300 juta, ia adalah antara contoh projek tergendala yang terlewat daripada jadual. - Ulasan selanjutnya seperti berikut di bawah:-

Bual Bicara Kedai Kopi: Pegawai dan Kakitangan Kerajaan Mula Berani Bersuara Ekoran Projek Mega Tergendala.

Kepincangan dalam projek-projek mega yang dilaksanakan masa kini menjadi perbualan rakyat. Malah paling ketara sekali menjadi 'tajuk perbualan' dikalangan para kakitangan dan pegawai-pegawai kerajaan.

Kejadian malang yang berlaku kini ke atas projek-projek mega dari slogan 'pembangunan yang tidak pernah dilihat' itu kini menghantui kerajaan UMNO (BN) yang diterajui oleh Perdana Menteri Najib Razak.

Semakin banyak jumlah projek-projek yang tergendala, mengalami progres yang terlalu lambat, yang telah  rosak, punah dan runtuh; bukan sahaja meninggalkan kesan ke atas para pegawai namun menjadi 'tohmahan' kepada kerajaan pemerintah kini khususnya UMNO (BN).

Projek mega bernilai berbilion yang dibiayai sebahagiannya oleh wang royalti minyak hanya memberi keuntungan kepada pihak-pihak tertentu. Namun demikian masih banyak lagi yang tergendala. Kerajaan menyatakan sasaran siap pada tahun 2011 telah dianjak tarikhnya selama setahun kepada tahun 2012 lagi. Penangguhan demi penangguhan yang berterusan.

Namun begitu, ia mungkin tidak akan dapat digunakan pada tahun tersebut kerana pembinaanya masih tergendala sehingga kini.

Sehubungan itu, bukan hanya orang-orang kampung menjadikannya sebagai satu topik perbualan kedai kopi, tetapi turut menjadi bual bicara dikalangan para pegawai dan kakitangan kerajaan.Malah tanpa sembunyi dan tidak rasa takut sedikit pun dengan tindakan dan ancaman, mereka sentiasa mengkritik tindakan dan dasar kerajaan UMNO(BN) menyalahgunakan wang royalti minyak.

"Macamana tak tergendala, gunakan wang yang tidak 'berkat' untuk mengaut keuntungan daripada duit rakyat" ujar salah seorang pembual bicara kedai kopi yang menegaskan, sepatutnya wang tersebut digunakan untuk kebajikan dan kemajuan masa depan Negara. " Ini Tidak, demi tujuan kepentingan peribadi untuk mengharapkan keuntungan, akhirnya projek tersebut tergendala" tambahnya lagi.


Antara contoh projek tergendala ialah Projek Menaik taraf Landasan Keretapi daripada Tanjung Aru Ke Tenom yang bernilai lebih kurang RM300 juta adalah antara projek yg terlewat daripada jadual dan dikhuatiri berlaku rasuah.

Projek itu diserahkan kepada dua syarikat kontraktor sejak 2005 namun belum juga siap kerana beberapa masalah. Pelbagai alasan diberikan seperti utiliti membabitkan tiang elektrik, laluan telefon dan air, dan kemungkinan berpunca daripada isu peruntukkan.

Sedangkan sistem Keretapi di Sabah amat penting sebagai laluan pengangkutan kedua kerana, selain memberi perkhidmatan kepada masyarakat luar bandar, ia juga berupaya merancakkan ekonomi terutama sektor pelancongan.

Bual bicara kedai kopi banyak memberi impak besar kepada UMNO(BN). Ia adalah maklumat terus dari pemberi maklumat yang sahih iaitu pegawai dan kakitangan kerajaan yang terlibat secara langsung dan tidak langsung mengetahui perkara ini..

No comments:

Post a Comment