Tuesday 24 April 2012

SARAWAK REPORT DEDAHKAN AKAUN MUSA AMAN DI SWISS SEJUMLAH US$90 JUTA

Musa Aman dan konco-konconya kini konon mengatur beberapa strategi penafian dalam pembabitan Ketua Menteri Sabah itu dalam penyiasatan kes yang melibatkan wang sogokan kegiatan pembalakan bernilai US$90 juta dengan menuduh Sarawak Report sebagai mereka-reka laporan serta mengada-ngadakan bukti palsu dan menunjukkan dokumen-dokumen yang telah disunting.

Sarawak Report tidak menafikan dakwaan ini, malah mengakui bahwa mereka telah bekerjasama dengan pihak berkuasa Hong Kong yang menyiasat kes ini, di mana sogokkan itu disalurkan dari syarikat-syarikat membabitkan lesen-lesen pembalakan di Sabah ke dalam akaun bank UBS Zurich di atas nama Musa Aman.

Sebuah akhbar mingguan Sonntagszeitung yang berpusat di Zurich sedang mengikuti laporan Sarawak Report. Kenyataan mengenai siasatan ini menjadikan kesukaran bagi Musa Aman untuk terus menafikan pembabitannya dengan Michael Chia dan Richard Christopher Barnes, yang pada awalnya telah didakwanya sebagai sesuatu yang direka-reka.

Pada mulanya akhbar Sonntagszeitung telah mencabar kesahihan bank UBS Swiss yang dituduh menguruskan segala transaksi menerusi jaringan akaun-akaun bank yang kompleks. Akaun-akaun ini dikendalikan oleh dua orang rakan Ketua Menteri Sabah itu, iaitu peniaga kayu balak Michael Chia dan peguam Richard Christopher Barnes. Sehingga kini bank berkenaan belum lagi memberikan sebarang komen.

Menurut Sarawak Report, pejabat Peguam Negara Swiss yang diterbitkan pada 22 April 2012 dalam akhbar kebangsaannya, telah menambah dan memperkuatkan lagi bukti seperti yang didakwa oleh Sarawak Report  bahawa Ketua Menteri Sabah, Musa Aman telah dibabitkan dalam penyiasatan yang melibatkan wang sogokan kegiatan pembalakan bernilai US$90 juta itu.

Namun, akhbar berkenaan telah menerima pengesahan ke atas siasatan itu dari agensi penguatkuasa perundangan Swiss, iaitu Pejabat Peguam Negaranya. Para pemberita telah mengemukakan suatu soalan, dengan menyebut secara tertib nama Musa Aman dengan menyentuh kedudukannya serta wang bernilai US$90 juta yang mana pihak berkuasa Hong Kong dipercayai telah menjalankan siasatan mereka juga.

Akhbar berkenaan bertanya sama ada pihak-pihak berkuasa Swiss telah didatangi oleh ICAC Hong Kong bagi membantu dengan memberikan maklumat berkenaan kes berkenaan dengan beberapa soalan; “Seorang ahli politik Malaysia, Musa Aman, seorang menteri yang menerajui kerajaan Sabah kini, merupakan orang yang terlibat dalam kes rasuah di Malaysia dan juga di Hong Kong. Pihak anti rasuah Hong Kong telah memfailkan laporan berkenaan. Difahamkan bahawa menerusi wakil-wakilnya, Musa Aman telah menerima sejumlah US$90 juta wang sogokan daripada syarikat-syarikat pembalakan sebagai wang sogokan mereka untuk mendapatkan lesen-lesen pembalakan. Adalah disyaki bahawa wang itu telah disalurkan menerusi suatu jaringan syarikat-syarikat dan didepositkan ke dalam akaun bank UBS di Hong Kong dan Zurich atas namanya. Peguam Richard Christopher Barnes dan peniaga Chia Tien Foh disebutkan sebagai wakil-wakil kepada Musa Aman itu. Kejadian ini berlaku antara tahun-tahun 2006 hingga 2008”.

Persoalan akhbar seterusnya; “Sudahkah Pejabat Peguam Negara mengetuai siasatan ke atas penyelewengan kewangan yang disyaki itu mahupun kes-kes jenayah yang berkaitan dalam konteks ini?” [Terjemahan soalan-soalan ini telah dikemukakan kepada Pejabat Peguam Negara Switzerland, oleh akhbar mingguan Swiss yang beribu-pejabat di Zurich, Sonntagszeitung, 20hb April 2012]

Berikut adalah merupakan jawapan Pejabat Peguam Negara Switzerland yang mengesahkan bahawa siasatan ke atas kes yang melibatkan wang sogokan Musa Aman:

Kenyataan; “Pejabat Peguam Negara (Switzerland) dalam konteks ini telah memberikan kerjasama di segi perundangan. Hasil penguatkuasaan undang-undang telahpun dikemukakan ke Pejabat Persekutuan Kehakiman pada 29hb Mac 2012 untuk dikemukakan kepada pihak-pihak berkuasa Hong Kong yang telah memohonnya. Pejabat Peguam Negara tidak memaklumkan isi kandungan ataupun maklumat lengkap berkaitan bantuan perundangan yang dipohon itu”. [Terjemahan jawapan oleh Jacgueline Buhlmann, jurucakap untuk Pejabat Peguam Negara 20hb April 2012]

Mereka telah tegas dengan pendirian mereka, walaupun pihak UBS atau ICAC Hong Kong mahupun Malaysia bersedia untuk mengambil langkah-langkah untuk menafikan bahan-bahan yang kami kemukakan, yang sepatutnya diperlakukan sedemikian jika bahan-bahan kami itu sememangnya palsu.

Kini Musa Aman diwajibkan untuk membuat kenyataan selanjutnya untuk menjelaskan kedudukannya berkaitan perkembangan terkini. Adakah dia akan mengatakan bahawa pihak pendakwaraya Switzerland juga berbohong? Atau adakah dia akan mengatakan bahawa Akhbar Kebangsaan Switzerland itu mengada-ngadakan cerita bohong yang dikemukakan oleh pihak pendakwaraya mereka?.

Musa Aman akan berdepan kesukaran untuk mengelak, kerana kenyataan yang berasingan yang diberikan kepada pihak Sonntagszeitung oleh Pejabat Kehakiman Swiss juga mengesahkan bahawa ianya membantu dalam pemindahan antarabangsa dokumen-dokumen yang dilakukan oleh Pejabat Peguam Negara ke Hong Kong:

Kenyataan: “Dapat saya tambahkan di sini bahawa pada 31hb Mac 2012, Pejabat Persekutuan Kehakiman telah memindahkan fail-fail bagi membantu siasatan, sebagaimana diperlukan oleh Pejabat Peguam Negara, kepada pihak berkuasa Hong Kong yang memohonnya.” [Terjemahan kenyataan oleh Folco Galli, Ketua Pejabat Penerangan di Jabatan Kehakiman Swiss, 20hb April 2012]

Dalam responsnya terhadap perkembangan-perkembangan ini pihak NGO Swiss, Bruno Manser Fund kini telah mengeluarkan cabarannya kepada pihak Hong Kong untuk mendedahkan butiran lanjut dalam siasatan mereka.

Pihak BMF juga telah memohon dari ICAC Hong Kong untuk mengeluarkan laporan yang lengkap pada kenyataan akhbar mereka.

Dan pihak NGO berkenaan juga telah memberikan isyarat bahawa siasatan seterusnya perlu dijalankan ke atas peranan bank UBS Switzerland berkaitan skandal ini:

“Bruno Manser Fund telah meminta pihak-pihak berkuasa Hong Kong untuk memberikan butir-butir hasil siasatan mereka, kerana ini merupakan persoalan peringkat antarabangsa. Bruno Manser Fund mengutuk UBS kerana membenarkan kemasukan wang sogokan ke dalam simpanannya dan mempersoalkan sama ada bank itu ada menguatkuasakan undang-undang Swiss ke atas kegiatan itu” [Kenyataan akhbar BMF, 20hb April 2012]

Menurut Sarawak Report, mereka sekarang tengah merancang untuk meneruskan laporan dan pendedahan dengan apa jua bentuk dokumen-dokumen sebagai bukti yang didepositkan mengenai kes ini.

Sarawak Report juga akan terus bertanya, kenapa Peguam Negara Malaysia, Abdul Gani Patail dan Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak bersekongkol menghalang pendakwaan ke atas kes ini dengan menentang rakan politik mereka, iaitu Ketua Menteri Sabah.

Pihak-pihak berkuasa Switzerland telah pun memberikan kerjasama dalam penyiasatan ini, maka bilakah pihak berkuasa Malaysia berbuat demikian?, satu persoalan yang ditimbulkan oleh Sarawak Report lagi.

57 comments:

  1. This is simply accusing someone.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada pihak yang bersungguh-sungguh mahu jatuhkan Musa Aman. Tentu pihak ini mahu rebut jawatan KM daripada Musa.

      Delete
    2. Saya kagum dengan kehebatan Musa. Gara-gara dia hebat lah ada pihak yang mahu menjatuhkannya. hhmmm

      Delete
    3. Percayakan bukti, bukan khabar angin.

      Delete
  2. Adakah dakwaan tersebut berasas?

    ReplyDelete
  3. setakat ini tiada fakta/bukti yang benar-benar berasas ditunjukkan oleh Sarawak report.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab itulah isu ini sekadar popular di laman sesawang saja. jadi biarkanlah, kalau takda bukti kukuh buat apa mahu percaya.

      Delete
    2. Kenalah ada bukti, tiada bukti mana boleh tuduh orang begitu saja.

      Delete
  4. masih kurang menyakinkan..

    ReplyDelete
  5. i'm not convince with the information given by sarawak report.

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's your choice whether to believe or not. Let us see if Musa would found guilty or not.

      Delete
    2. Terpulang kepada rakyat untuk menilai setiap berita yang diterima.

      Delete
    3. Saya mahu percaya hal ini tapi tanpa bukti yang mampu menyabitkannya bersalah macam mana juga kita nak percaya???

      Delete
    4. Kena rasuah peguam itu, mana boleh percaya tanpa bukti.

      Delete
    5. Tidak tahu lagi dari mana Sarawak Report mendapatkan bukti-bukti seperti itu?

      Delete
  6. Musa aman denies the claims made by sarawak report. For sarawak report to make such accusation is a serious matter.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musa dah deny so kita tak perlulah perbesarkan hal ini. Bagi saya sarawak report cuma mahukan perhatian:P

      Delete
    2. Motif utama Sarawak Report adalah untuk menjatuhkan pemimpin Sabah dan Sarawak iaitu Musa Aman dan Taib Mahmud, mungkin penulisan mereka lebih berat sebelah untuk menyokong motif mereka.

      Delete
  7. If this report is true, the MACC would have already take serious action against Musa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita hnya dengar cerita ini dari Sarawak report, tapi MACC belum lagi membuat kenyataan berhubung hal ini. jika mereka mengesahkannya baru kita boleh percaya.

      Delete
    2. Harap MACC pun akan tampil bagi penjelasan. At least fair juga untuk semua pihak sebelum rakyat buat kesimpulan:)

      Delete
    3. SPRM perlulah membuat penyiasatan lanjut mengenai bukti yang didedahkan oleh Sarawak Report terlebih dahulu, jika ada bukti yang kukuh barulah boleh mengambil tindakan.

      Delete
  8. This surely is a dirty tactic done by the opposition to bring down musa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musa has many rivals. They will do anything to bring him down and get power.

      Delete
    2. Saya tak hairan kalau isu ini bertujuan menjatuhkan Musa. Saya rasa ramai juga pihak yang berebut nak dapatkan kerusi Musa:P

      Delete
  9. Swiss bank belum membuat apa2 ulasan pun berhubung hal ini, jadi hal ini belum lagi dpt dibuktikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pokok x bergoyang, klu xda sbb musababnya.. kita tnggu saja kesudahan episod cerita ini.. skrg ni musa ada kuasa, tnggu la jg bila sudah kuasa xda.. lihat sndiri apa terjadi dgn khir toyo..

      Delete
    2. Hukuman Khir Toyo pun ringan berbanding dengan mereka yang melakukan jenayah tetapi tidak seberat dengan kesalahan beliau. Itulah nasib jika hanya orang kebanyakan.

      Delete
  10. Tunggu sajalah laporan lengkap hasil siasata pihak berkuasa Hong Kong mengenai hal ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tunggu dan lihat sajala, jadi tidak perlulah ada yang membuat kesimpulan awal.

      Delete
    2. Selagi takda pengesahan dari autoriti mengenai bukti yang tersebar ni, selagi itulah hal ini hanyalah gosip semata-mata.

      Delete
  11. Pada pendapat saya, Kalau bukti tu boleh membawa Musa masuk dalam mahkamah dan disabit salah, saya akan percaya benda2 ni. Tapi kalau tidak, saya andaikan tu semua adalah mainan politik dan strategik musuh2 Musa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong Hinamori. Saya pun mahu tunggu s/ada isu ini kana dibawa ke mahkamah atau hanya hangat di internet saja.

      Delete
    2. Just wait and see if there are any further proof about these allegations against the Sabah CM.

      Delete
  12. bila mahu dekat pilihan raya pasti ada saja isu yang dimainkan. namun biarlah masing-masing menilainya. sesuatu tuduhan adalah tidak benar selagi tidak terbukti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terpulanglah pada rakyat untuk percaya atau sebaliknya. Susah nak halang kerana lain orang lain pandangannya.

      Delete
  13. Bagaimanapun, harus diingat jangan terlalu cepat membuat apa2 kesimpulan jika tak cukup bukti.

    ReplyDelete
  14. Kalau betul ada pendedahan pun kita tunggu saja adakah itu benar-benar bukti kukuh atau tidak.

    ReplyDelete
  15. Semua ini cuma permainan yang direka oleh pembangkang untuk menjatuhkan Datuk Musa Aman. Apa yang pasti kita perlulah menilai sendiri mengenai pelbagai isu yang dibangkitkan. Semua ini pasti ada sebab tersendiri yang dibuat oleh pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada kemungkinan Michael Chia yang menyebarkan dakwaan seperti ini kerana kurang puas dengan tindakan Datuk Musa Aman untuk menghentikan pemberian monopoli industri balak kepada keluarga Michael Chia.

      Delete
  16. Datuk Musa Aman yang mana lebih memberikan yang terbaik kepada Sabah menyebabkan ada pihak yang tidak suka akan usaha dan kejayaan beliau. Bayangkan saja Datuk Musa dapat menyelamatkan Yayasan Sabah daripada bankrupt. Maka kita lihat usaha yang dibuat dan perancangan yang terbaik beliau lakukan. Maka sebagai penduduk Sabah kita perlulah menilai sendiri perkara ini dan jangan memandang satu pihak saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin ada pihak merasai Datuk Musa Aman semakin kuat di Sabah kerana mula mendapat sokongan daripada beberapa pemimpin seperti Datuk Shafie Apda, Datuk Rahman Dahlan, PM Najib Razak dan beberapa pemimpin yang lain. Oleh itu mereka perlulah menggunakan taktik seperti ini unuk menjatuhkan nama baik beliau.

      Delete
  17. I think the best thing to do now is to wait for the MACC to prove these allegations.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sehingga sekarang SPRM masih belum membuat apapa kenyataan tentang tuduhan daripada Sarawak Report lagi, kita tunggulah dan lihat.

      Delete
  18. Why don't we just take some time to wait for the evidence? if he's guilty, the court will announce that.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sehingga SPRM mengesahkan bahawa bukti itu adalah benar, barulah Musa Aman boleh didakwa di mahkamah.

      Delete
  19. Adalah mustahil bagi bank d swiss untuk mendedahkan pemegang akaun.

    Banking law of 1934
    The Swiss Parliament passed the Banking Law of 1934, which codified the rules of secrecy and criminalizes violation of it. The secrecy provisions were not included in the first draft of the law, which mainly concerned administrative matters such as bank supervision. The provisions, found in Article 47(b), were added before passage of the bill due to Nazi authorities' attempts to investigate the assets of Jews and "enemies of the state" held in Switzerland

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak tahulah sebanyak mana yang Swiss Bank dedahkan tentang pelanggan mereka. Kebanyakan pelanggan besar yang menyimpan duit mereka di Swiss Bank tidak akan mempercayai mereka lagi jika butir mereka boleh didedahkan sesuka hati oleh pihak bank.

      Delete
    2. Rasanya bukan didedahkan lah.. Macam terlalu mustahil pula utk mereka dedahkan maklumat pelanggan mereka.. hhmmm...

      Delete
  20. Bagi saya isu ini nampak sangat sengaja diadakan:P

    ReplyDelete
  21. ba kita tunggu la sejauh mana tuduhan ini mampu membawa Musa ke muka pengadilan.. jangan pula hari ini dedahkan kononnya pihak itu ini sedang menjalankan siasatan, tapi 10 tahun akan datang masih tidak keluar laporan hasil siasatan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahhahhaa.... Tidak akan keluar sampai bila-bila tu sebab semuanya bohong belaka:P

      Delete
  22. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai terma dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka mampu dimiliki dan cepat dilunaskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera sekiranya anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com mereka.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    EMAIL Syarikat: allglobalgrantloan@gmail.com.
    Whatsapp Syarikat: +1(304)997-4034
    E-mel Saya: fradesyriritia12@gmail.com

    ReplyDelete
  23. Hai semua

    Nama saya Ahamad Faudzi Abd dari MALAYSIA. Saya mengalami trauma kewangan kerana saya ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir bahawa tidak ada yang baik yang dapat keluar dari transaksi dalam talian tetapi semua keraguan saya segera ditenangkan dan hilang ketika rakan saya mula-mula memperkenalkan saya kepada syarikat ALL GLOBAL PEMBERIAN PINJAMAN, saya fikir ia masih akan menjadi permainan penipu yang sama, tetapi rakan saya meyakinkan saya, dan saya juga melihat kesaksian orang lain, saya terpaksa memaksa diri untuk mengikuti semua proses, yang paling mengejutkan setelah memenuhi semua syarat, saya mendapat pinjaman RM 5.000.000 di akaun bank MUAMALAT saya Semasa saya dimaklumkan di telefon saya, saya tidak pernah mempercayainya, nampaknya saya bergegas ke bank untuk memastikan bahawa ia benar dan nyata, dan pinjaman itu ada di sana akaun, saya menariknya tanpa komplikasi dan melaburkannya dalam perniagaan saya Venture.

    Sekiranya anda mahukan pinjaman hari ini untuk perniagaan dan memulakan hidup, syarikat, dan kontrak besar, sila hubungi SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL di e-mel mereka di bawah.
    E-mel ............. allglobalgrantloan@gmail.com

    Dan jika anda mahukan maklumat yang tepat dari saya, maka anda boleh menghubungi saya melalui e-mel peribadi saya (aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com)

    Saya adalah PEMANDU Lori biasa, tetapi sekarang saya memiliki Lori dan saya menjadi penyokong besar, saya memberi jaminan kepada anda semua bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dari SYARIKAT yang baik ini.

    SYARIKAT: SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL
    E-mel: allglobalgrantloan@gmail.com
    Tel ............. +1(304)997-4034
    e_mail .......... [aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com]

    ReplyDelete
  24. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60] 1125 693 785

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60] 1125 693 785
    WhatsApp Number::::::::[+60] 1125 693 785
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete