Monday 20 February 2012

Politik TS Pandikar Bagai Teka Silang Kata

Ada yang berpendapat bahwa, dalam Malaysia adalah sukar untuk mencari pengalaman politik seperti tokoh Tan Sri Pandikar yang lahir ditengah-tengah masyarakat atau etnik Iranun. Beliau telah terdedah dengan berbagai jawatan politik baik peringkat nasional mahupun tempatan. 

Pada ingatan pengamal undang-undang, Datuk Ainal Haji Fattah, hanya jawatan Ketua Menteri saja beliau belum pernah sandang. Untuk membina pemimpin baru setanding dengan pemimpin yang dimaksudkan akan memakan waktu yang panjang, seandainya ditakdirkan beliau diperlukan kembali digelanggang politik jangan halang kerana merugikan kita semua bukan sekadar sukunya, katanya lagi.

Dalam hal percaturan politik yang kian meruncing dalam UMNO/BN mutakhir ini, fenomena kepimpinan sudah tentu tidak dapat lari dari kerangka protes atau kritikan pro dan kontra. Ditambah lagi dengan polimek tentangan hebat pembangkang Pakatan Rakyat yang dipimpin oleh salah seorang manusia berpengaruh dan berpengalaman dalam dunia politik di negara ini yang pernah menjawat jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri Malayisa suatu ketika dahulu, iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim. Dan, sekarang ini telah menawan dibeberapa buah negeri di Semenanjuang Malaysia. Berbagai-bagai protes dan kajian diutarakan oleh penganalisis politik, terutamanya bagi mereka yang ingin merasakan sesuatu perubahan dan pembaharuan.

Apa yang SR bangkitkan di sini ialah, tentang isu politik Tan Sri Pandikar yang dikritik hebat oleh orang-orang dikalangan sukunya sendiri, pada suatu ketika dahulu mereka ini pernah memberikan sokongan terhadap beliau. Antaranya ialah Mohd Salleh Lamsin seorang peguam dan pengamal undang-undang, Razak Rakunman bekas DFO (Pegawai Perhutanan Daerah) Tambunan juga pernah menentang TS Pandikar di PRU11 yang lalu, dan salah seorang blogger Iranun yang kian menempah nama sekarang ini dipersada dunia cyber sebagai pengkritik politik tanahair, iaitu Kelapa Mawar.

Perhatikan petikan di bawah ini kenyataan-kenyataan atau kritikan mereka yang SR bawa untuk dikongsikan bersama dari laman sosial facebook status Rosmin Min mantan PKR (Pemimpin Kemajuan Rakyat) Usukan, Kota Belud yang telah mewar-warkan khabar angin konon "Dengar khabar TS Pandikar pilihan utama calon parlimen Kota Belud PRU13". Seolah-olah bagai teka silang kata, SR fikirkan amat positif sekali untuk diberikan perhatian oleh para pemimpin senior dan pemimpin-pemimpin pelapis akan datang.


Mohd Salleh Lamsin Buat apa TSP mau jadi MP? Menteri Federal sdh pernah. Klu dilantik TPM lain lah cerita barangkali. Negeri? Sdh pernah jadi Menteri Negeri. Hampir semua jawatan sdh pernah disandang kecuali jawatan yg paling dalam Kabinet Negeri iaitu Ketua Menteri.
hari Ahad, pada pukul 11.26 ptg

Razak Rakunman Saya setuju dengan saudara Mohd Salleh Lamsin. Buat apa TSP mahu jadi MP. Jawatan yang ada adalah no 3 tertinggi di Malaysia kata Kelapa Mawar. Kalau jadi TPM boleh juga tapi ikut logik tidak mungkin kerana beliau bukan Tim. Presiden UMNO. Saya masih dengan pendapat saya supaya beliau terus kekal sebagai Speaker. Kemana negara beliau melawat pasti dihormati sebagai Speaker Malaysia. Bukan senang dapat jawatan ini kerana hanya satu di Malaysia. Kalau calon MP, belum tentu menang.
Semalam pada pukul 12.21 pagi

Kelapa Mawar Biarpun hebatnya perjalanan politik TSP, namun ramai cendikawan dan pemikir dalam suku Iranun 'melontarkan' kritikan kepada tokoh politik Iranun ini lantaran kerana pengkritik ini mahukan yang lebih baik dan tersusun dalam kerangka politik suku minoriti di Sabah itu. TSP yang dijadikan ikon,seharusnya mempersiapkan prosedur kepimpinan muda dalam suku tersebut. Ini antara kritrikan pedas yang dibebelkan oleh ramai penggiat politik dan pemikir Iranun di kalangan anak-anak muda yang berpendidikan. TSP pula dituntut supaya lebih terbuka menyediakan pelapis kepimpinan Iranun.Walaupun begitu jasa dan aspirasi pemimpin agung Iranun ini tetap dihargai dan disanjung tinggi.
hari Ahad, pada pukul 8.50 ptg

Razak Rakunman Bagi peluang orang muda bah. Beliau ni dah lama dalam politik sejak 1982. 30 tahun sudah. Elok kekal sebagai Speaker Parlimen. Tak perlu susah-susah reda sawah ladang temui pengundi. Peratus kemenangan memang tinggi tapi % kekalahan tetap ada.
hari Ahad, pada pukul 8.29 ptg · 4

Razak Rakunman Saudara Tadzul Radim, Roslan Haji Manshor, Roslan Akik ada nama dalam UMNO. Datuk Almudin Kaida ada nama dalam PBS. Mereka semua dalam BN. Saya berpendapat sudah tiba masanya TSP ajar dan beri dokongan kepada mereka bukan menjadi pengganti tetapi pelapis. Kini TSP sudah berjawatan no 3 di negara ini antara jawatan tertinggi selepas PM dan TPM. Sayang kalau beliau lepaskan dan mencari jawatan baru yang belum pasti. Jangan yang dikandung berciciran dan yang di kejar bertaburan. Alangkah baiknya ada TSP di atas sana dan adapula menteri atau pembantu menteri baru Iranun. Namanya bertambah bukan berkurang.
19 jam yang lalu

Kelapa Mawar sdr Razak Rakunman saya juga berpendapat yg sama...carilah yang baru tapi yang lama jangan dilupa, jadikan MENTOR supaya ygt baru boleh menjejaki kegemilangan yang lama..
18 jam yang lalu


9 comments:

  1. I think its good that we give chances for newbies while the elder generation support them and guide them.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muka baru, idea baru. Kita perlu anjakan paradigma.

      Delete
  2. Tan Sri Pandikar Amir should receive criticism as it can help them improve his weakness so that he can serve the people better. But whether or not he will be appointed as candidate this time its up to the party.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Green Sabah, seharusnya TSP buat begitu.. beri peluang pd pelapisnya, dan beliau sendiri jd mentor..

      Delete
    2. ya. .ada baiknya kita beri peluang kepada golongan muda. mgkin ada idea2 baru.

      Delete
    3. Kritikan itu lumrah dalam arena politik. Jika hati tidak kuat, jangan masuk politik.

      Delete
  3. terpulanglah pada TSP samada nak kembali dalam arena politik atau tidak.

    ReplyDelete
  4. perlu ada pelapis untuk arena politik

    ReplyDelete
  5. Jika tidak diberikan peluang kepada golongan muda ini akan menyebabkan kepupusan orang yang berpengalaman dalam politik untuk menganti beliau.

    ReplyDelete